*

PetraNyqvist Hemulointia näkinkengän kokoisella saarella.

Kansalainen.fi ja kameleonttitoimittajat

  • Monokulttuurin mainoksesta. Tietoa blogin lopussa.
    Monokulttuurin mainoksesta. Tietoa blogin lopussa.

 

Hyvä lukija! Linkkieditorini ei tänään toimi, joten teksti on vailla upotuksia.

Osallistuessani projekteihin kuten Sylttytehdas ja Huhumylly joudun perkaamaan valheellisia tai vääristeltyjä tarinoita ja jäljittää mistä ne ovat peräisin. Seuraan toisinaan Suomen ja Ruotsin välistä valemediavirtaa (joka ei suinkaan ole vain yhdensuuntainen), ja esille on noussut aikoinaan monen muun lisäksi julkaisu nimeltä Kansalainen.fi.

Kansalainen on halunnut erottua rehtinä ja asiallisena vaihtoehtomediana ja sitä toimittaa päätoimittaja. Sen sivuilla kuitenkin on vääristeltyjä Paavo Tajukangas-pseudonyymin tarinoita Ruotsista kuin monissa muissakin uutissivustoja jäljittelevissä julkaisuissa. Esimerkiksi tämä juttu on otsikkoa myöten pielessä, väitettä ei alkuperäisessä ruotsalaisraportissa ole eikä myöskään että ruotsalaismiehet ahdistelisivat vain yksittäistapauksissa. Olen käsitellyt tätä Tajukankaan vapaata tulkintaa raportista ennenkin jutun lopusta löytyvästä blogissa. https://www.kansalainen.fi/ahdistelut-ruotsissa-ovat-seurausta-mm-pohjoi...

Tämä ei tarkoita, että kaikki olisi roskaa - tässä genressä uutisten toimittaminen tarkoittaa usein esimerkiksi ulkolaisen artikkelin kääntämistä tai muun uutisen kirjoittamista tai kertomista uudestaan omin sanoin. Epäluotettavuutta narratiiviin tuovat pienet, ns. slungapoutsalolaiset faktat, joissa vaikkapa pakolaisten hätämajoitus SHIS-säätiön tiloissa muuttuukin Grand Hoteliksi. (*

Kansalainen.fi oli mainittu myös Ylen Kuningaskuluttajan Valheenpaljastajassa, jota kirjoittaa toimittaja Johanna Vehkoo, niin ikään myös Huhumylly-projektin perustaja. Kyseinen valemedioita ja satiirisivustoja listaava artikkeli pillastutti vaihtoehtomedioiden tekijöitä, mikä on ilmiönä entuudestaan tuttu. Kun Eero Mäntymaa kirjoitti juttusarjaa vastamedioista, hänet photoshopattiin vessanpyttyyn, kun Juha Vainio kirjoitti MV-lehdestä artikkelin, sen päätoimittajaksi itseään kutsuva tarjosi rahaa saadakseen esille jotain kiusallista Vainion elämästä. Kaikkein kuuluisin tapaus on tietenkin Jessikka Aron Venäjän trollitehdasta koskeva juttusarja, jonka jälkeinen vaino ylittää kaikki mielikuvituksen rajat. Sitä on ihmetelty aina New York Timesissä asti.

Kansalainen.fi kanavoi sivullaan Monokulttuuri FM – lähetystä, jonka tekijät protestoivat aggressiivisesti Kansalaisen päätymistä Kuningaskuluttajan listaan. Tekemieni pistokokeiden perusteella Vehkoo on ollut heille suorastaan monomaaninen aihe lähetyksissä, mielenosoituksissa ja blogeissa parin kuukauden ajan. Häntä on yritetty häiriköidä eri tavoin sekä verkossa että tosielämässä, joista yhdessä tapauksessa poliisi on tehnyt turvallisuusarvion ja päättänyt puuttua tapahtumien kulkuun (Ei Vehkoon pyynnöstä, tarkastin tämän häneltä itseltään). Monokulttuuri FM:n tiimin puheissa ja kirjoituksissa Vehkoon ammattitaito ja mielenterveys kyseenalaistetaan, ja erilaiset häntä koskevat väärät väitteet ovat lähteneet elämään ihan omaa elämäänsä.

Pidän oikein positiivisena, että Kansalainen.fi:n päätoimittaja pyrkii asiallisuuteen ja vastuunottoon, ja ymmärrän ettei hän halua tulla rinnastetuksi muihin genren sivustoihin, mutta konsepti näyttäisi olevan sama.

Palasin omiin muistiinpanoihini ja testasin Wordiin tallentamiani Kansalaisen linkkejä, joissa oli vääristelevää sisältöä. Nämä olivat selvästi Tajukangas-peräisiä ja osan tekijäksi oli ilmoitettu VK-työryhmä. VK-työryhmää klikatessa avautui kuitenkin Tajukankaan kirjoittajaprofiili. Klikatessani linkkejä nyt myöhemmin, yllättäin artikkeleiden toimittajalla onkin taas upouusi nimi, Johan Berg. Terveisiä Kansalaiseen, ettei kannata enää neljättä kertaa muuttaa nimeä. Kiinnostaisi kuitenkin tietää, onko Johan Berg Tajukankaan oikea nimi vai onko Johan Berg taas yksi pseudonyymi, josta verkon lukijalla ei ole aavistustakaan kenestä on kyse? Tajukangas on itse kieltänyt kirjoittaneensa koskaan ko. julkaisuun. Kirjoittajaprofiili on poistettu.

Otetaan Kansalaisen etusivulta uutisjuttu https://www.kansalainen.fi/suomesta-lahteneita-jihadisteja-noussut-korkealle-isisssa/. Mikäli jutun kirjoittanut Petri Saarela on todellakin ollut paikalla ministeri Paula Risikon järjestämässä toimittajille tarkoitetussa tiedotustilaisuudessa Helsingissä tiistaina tai juttu on ostettu vaikkapa STT:ltä, on varmasti ihan ok. Mikäli se on kirjoitettu kotona lehdistön uutisten pohjalta ilman lähdettä, niin miten sitä voisi kutsua uutiseksi? Kansalainen voisi valottaa metodejaan tuottaa uutisia selvemmin. Epäilyksiä herättää heidän oma vinkkisivunsa, johon voi laittaa linkkejä uutisiin, jotka halutaan Kansalaisen sivuille.

Valemedioista, uutissivustoja jäljittelevistä sivustoista ja satiirin erottamisesta tiedottaminen on tärkeää ja pidän sitä huolestuttavana että siitä kirjoittavat toimittajat joutuvat painostusyritysten kohteeksi.

*) Kuvassa otteita Tiina Wiikin julkaisemalta Monokultuurin mainosvideolta, jossa kerrotaan vääristeltyä tarinaa Fagersjössä tapahtuneesta pakolaiskeskuksen tulipalosta. Pakolaisia ei majoitettu kalliiseen hotelliin vaan SHIS-säätiön tiloihin. Tämä tieto löytyi useista etabloituneista medioista eikä tapausta koskevaa Grand Hotelia löytynyt edes ruotsalaisilta humppasivuilta.

http://yle.fi/aihe/artikkeli/2016/09/16/valheenpaljastaja-varoituslista-...

http://petranyqvist.puheenvuoro.uusisuomi.fi/218591-immonen-yle-ja-ajatu...

 

 

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

13Suosittele

13 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (16 kommenttia)

Käyttäjän henry kuva
Henry Björklid

Hyvä, että jaksat ottaa esiin tämän. Jakoon meni.
Esim. nimimerkki "Tajukankaan" jutuissa tehdään käännösvirheitä, otetaan kuvia jostakin aivan muusta asiasta jne.

Henry

Käyttäjän PetraNyqvist kuva
Petra Nyqvist

No ni, aina tarvitaan vähän kaislahurria tähänkin. Ihmettelen sitä naiviutta millä hänen yhteistyökumppaninsa suhtautuvat. Ja kyllä minä jaksan, on ihan käsittämätöntä millaista kuraa heitellään sen kummemmin ymmärtämättä.

Käyttäjän henry kuva
Henry Björklid

En epäile ettetkö jaksa, mutta olen aika monta 'Tajukankaan' juttua osoittanut höpinäksi - mutta eihän see mene noille määrätyille puusilmille kalloon.

Minulla on aika monta puusilmää face-kavereina, jotta tietäisin missä ja mitä taas mölistään.
Jos tarvitset taustahakijatukea, voin aina silloin tällöin auttaa, kun noi puutarhahommat hieman takkuilee ja on taas aikaa.
Yhteystiedot löytyy profiilista.

Henry

Käyttäjän Luntatupaan kuva
Pertti Väänänen

Tuulimyllyt ovat vaikeita vastustaa?

Käyttäjän PetraNyqvist kuva
Petra Nyqvist

En tiedä tuulimyllyistä, mutta mietin että mikäli tuo etusivun uutinen ei ole rehellisesti tuotettu, miten tässä vois olla kyseessä rehellinen yritystoiminta?

Toimittaja tuskin on ollut paikan päällä Risikon tiedotustilaisuudessa, kun ei ole valokuvaa. Lähdettä ei ole merkitty joten tuskin uutistoimistostakaan on mitään ostettu. Tässä mahdollisesti mennään siipeillen ja loisien.

Toisaalta pitää tarkistaa lehden toimituksesta, kenties heillä on joku järkevä selitys.

Käyttäjän PetraNyqvist kuva
Petra Nyqvist

Yritin äsken päästä Kansalaisen sivulle, mutta koko sivu on alhaalla.

Edit. laitoin kuitenkin kysymyksen Facebookin kautta. Ehkä vastaava päätoimittaja selittää miten uutiset syntyvät ja kuka on vaihtuvaniminen Johan Berg.

Käyttäjän KirjoituksiaSalosta kuva
Mikko Engren

Teoriani vahvistuu, että olet sekä Iljan että Venäjän trolli, kun aina mainostat mitä kummallisimpia sivustoja joista kukaan ei ole koskaan kuullutkaan.

Käyttäjän PetraNyqvist kuva
Petra Nyqvist

Nyt puhutaan yhteiskunnallisista epäkohdista ja häiriköinnistä. Mikäli tällaiset epäkohdat eivät sinua kiinnosta, toivon että esität kummallisia teorioitasi jossain muualla.

Käyttäjän ilkkah kuva
Ilkka Huotari

Kyllä niissä jutuissa lähteet on, myös tuossa Kansalaisen jutussa ("Muokattu 25. marraskuuta klo 11:23: lisätty lähde").

Paavo Tajukankaankin sivuilla on lähteet. Ja Rähmispossussa, mikä kannattaa myös hyvänä sivustona mainita.

Käyttäjän PetraNyqvist kuva
Petra Nyqvist

Mutta onko Paavo Tajukankaalla oikeudet uutisartikkeleihin, jotka kääntää? Tai niihin pikku lisäyksiin ja omiin mielipiteisiin, jotka niihin ilmestyvät?

Käyttäjän ilkkah kuva
Ilkka Huotari

Sitä en tiedä.

Mutta Paavo Tajukangas asuu (ja on asunut jo käsittääkseni jotain 15 vuotta) pelipaikoilla Ruotsissa, ja saa tietoa myös omista verkostoistaan, silminnäkijöiltä, haastattelemiltaan ihmisiltä.

Käyttäjän arirusila kuva
Ari Rusila

Kysyisin - kun muistikuvani on hatara - kuuluvatko käännetyt uutisartikkelit tekijänoikeuden lähioikeuden piiriin jolloin suoja-aika olisi vain 12 tuntia kun valokuvilla muistaakseni 50 vuotta ja onko eroa sillä käytetäänkö printti tai nettiversiota?

Käyttäjän PetraNyqvist kuva
Petra Nyqvist Vastaus kommenttiin #14

Julkaisin tämän viestin poikkeuksellisesti vaikka säännöt kieltävät kuvattomat nimimerkit.

Paavon tarina on debunkattu.

Käyttäjän PetraNyqvist kuva
Petra Nyqvist

Olen saanut selityksen Kansalaisen päätoimittajalta Jarkko Jaakolalta. Kysyin saako vastausta referoida, mutta hän pyysi ettei, ja kunnioitan näin ollen hänen toivettaan.

Itse en ole vastaukseen täysin tyytyväinen kaikilta osin, vaikka se oli kohtelias.

Käyttäjän PetraNyqvist kuva
Petra Nyqvist

Kerrottakoon, että Tajukankaan tarina on tarkistettu Tukholmasta ja se on sepite. Mitään Grand Hotelia tai muutakaan hotellia ei liittynyt Fagersjön tapaukseen. Asian vahvisti SHIS-säätiön edustaja. Evakuoidut tilapäismajoitettiin kolmessa eri tilassa joista yksi oli tyhjillään oleva palvelutalo. Yksikään majoitus ei ollut hotelli eikä Grand Hotel.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset