PetraNyqvist Hemulointia näkinkengän kokoisella saarella.

Valeuutisvahti 2: Ruotsin todelliset henkirikokset 2017

  • Surströmming: Kuva: Wikipedia
    Surströmming: Kuva: Wikipedia

 

Kirjoitin taannoin oikaisun valemediabisnestä tekevän ”Paavo Tajukankaan” eli ”Ptmedian” vääristelyuutiseen, jonka mukaan Ruotsissa olisi tehty 583 henkirikosta vuonna 2017. Kyllä siinä taas riitti todellisuuskriittisille puhistavaa. Huomautin että henkirikoslukuja ei ole edes julkaistu vaan Tajukangas oli poiminut luvun tilastosta, johon on listattu kaikki ilmoitetut kuolemantapaukset joihin voi liittyä henkirikos.

http://petranyqvist.puheenvuoro.uusisuomi.fi/249455-valeuutisvahti

Tänään BRÅ on julkaissut lukemat vuodelle 2017. Todellinen luku on 113 henkirikosta. Hurja luku sekin; lisäystä edellisvuoteen on tullut 7 kappaletta henkirikoksia. Eli jengien välienselvittelyt näkyvät tilastossa.

https://www.bra.se/publikationer/arkiv/publikationer/2018-03-27-konstate...

Edelleenkin suhteutettuna väkilukuun Ruotsissa surmataan, murhataan ja tapetaan huomattavasti vähemmän kuin Suomessa. Tämä on syytä pitää mielessä, kun tekee mieli mennä mukaan internetin mielikuvitusmaailmaan, jonka mukaan Ruotsissa on sisällissota meneillään, ja jossa Trump on huolissaan ettei hänen turvallisesta maastaan tule Ruotsin kaltaista purgatoriota.

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

18Suosittele

18 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (69 kommenttia)

Käyttäjän valpperi kuva
petteri ritala

Kohta alkaa niimutku-myrsky.

Maahanmuutto ja Islam, siinä ne syyt siihen, että 7 kpl enemmän henkirikoksia :)

Käyttäjän kosonenjuhapekka kuva
Juha-Pekka Kosonen

"Maahanmuutto ja Islam, siinä ne syyt siihen, että 7 kpl enemmän henkirikoksia."

Todennäköisesti juuri näin.

Oli kuolleita kuinka paljon tahansa, niin mikään tilasto ei kaunistele sitä tosiseikkaa, että kovan luokan rikollisuudessa ruotsalaiset ovat meitä valovuoden edellä.

Käyttäjän MaxStenbck kuva
Max Stenbäck

Mikä olisi mielestäsi murhaa kovempi rikos?

Käyttäjän TeppoMesimki kuva
Teppo Mesimäki Vastaus kommenttiin #10

Murhaa kovempi rikos on kansamurha.

Ps. Kovan luokan rikollisuus on eri asia kuin murha. Kovan luokan rikollisilla on Ruotsissa hyvinkin paljon maahanmuutto- ja/tai islam-taustaa, niinkuin petteri ritala jo tuolla ylempänä antaa ymmärtää ja he tekevät paljon mm. murhia, Suomessa suomalaiset taas tappaa toisiansa kännissä. Että siksi murhien määrä ei ole ihan validi vertailu nyt maiden kesken.

Käyttäjän MaxStenbck kuva
Max Stenbäck Vastaus kommenttiin #33

Ei tainnut Kosonen viitata Ruotsin kansanmurhiin.

Käyttäjän TeppoMesimki kuva
Teppo Mesimäki Vastaus kommenttiin #37

Vastaisinkin sinun kysymykseen, ja sanoin samaa kuin Kosonen että kovan luokan ammattirikollisuus on edellä Suomea ja kerroin vielä miksi...

Käyttäjän KalervoNiementaus kuva
Kalervo Niementaus Vastaus kommenttiin #10

M.S:"Mikä olisi mielestäsi murhaa kovempi rikos?"

Ehkä tyyliisi sopivaa välimerkkiin sekaantumista, mutta kyse kait oli henkirikoksista(murha ei siis ainut mahdollinen), siihen vastaten vaikkapa lapsen raiskaus. Toki muitakin löytyy, riippuen minkä tasoisesta henkirikoksesta kyse.

Käyttäjän MaxStenbck kuva
Max Stenbäck Vastaus kommenttiin #50

Ovatko nuo yleisempiä Ruotsissa, kuten esitetty väite kuului?

Käyttäjän valpperi kuva
petteri ritala

Odotetaan mv-lehdestä vahvistusta, joko on linkkiä laittaa? :)

Käyttäjän VilleKonttinen kuva
Ville Konttinen

Nämä eri mieltä olevien kommentit jo ennalta tuomitsevat - edes argumentteja ei tarvitse kuunnella, koska ne toiset nyt vain ovat dorkia - ovat kaikkein halvempia, typerimpiä - ja varmimmin minkäänlaisen keskustelun ehkäiseviä. Ja toiset vielä peukuttavat, että nytpä pani Ritala jauhot suuhun!

Pikkulasten hommaa täysin riippumatta, millä rintamapuolella ollaan.

Käyttäjän PauliVennervirta kuva
Pauli Vennervirta

"Maahanmuuttokriitikko" valehtelee lämpimikseen. Ei mitään uutta.

Käyttäjän jhuopainen kuva
Juhani Huopainen

Kaikki valehtelu on ihan syvältä. Myös "suvaitsevaistolla" on tältä osin paljon parantamisen varaa.

Käyttäjän PetraNyqvist kuva
Petra Nyqvist

Tästä olen Huopaisen kanssa yhtä mieltä. Mutta nyt on kyse tahosta, joka tekeytyy uutismediaksi.

Käyttäjän JuhaKarhu kuva
Juha Karhu

Brå, PT-media ja Nyqvist kuuluvat samaan kategoriaan.

Vastuu on lukijalla, oikeasta tiedosta ei ole mitään takeita.

Käyttäjän seijalund kuva
Seija Nylund

Kelpaako tämä:

dödligt våld som sammanställts vid polisens Nationella operativa avdelning, NOA.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programi...

Käyttäjän KirjoituksiaSalosta kuva
Mikko Engren

Herranduudelis. Juu 628 ilmoituksesta 113 on laitettu excelin sarakkeeseen "dödliga våld" (murha, tappo) ja yhä riippuu nyt siitä mitä kukin haluaa tarkoittaa suomen sanalla henkirikos, laskeeko siihen kuolemantuottamukset vai ei.

"Resterande anmälda brott (346 brott, eller 55 %) avsåg andra händelser än dödligt
våld. Notera att även de 149 anmälda brotten om vållande till annans död, samt 47
anmälda terroristbrott är inkluderade här."

Onko joku sääntö ettei voi itse lähdettä koskaan tarkastella?

https://www.bra.se/download/18.10aae67f160e3eba629...

Käyttäjän MaxStenbck kuva
Max Stenbäck

Mikäköhän pointtisi on. Yritätkö sanoa, että jos haluaa tarkoittaa henkirikosten sisältävän myös kuolemantuottamukset, luku on 262, eli lähes identtinen Tajunkankaan ilmoittamaan lukuun 583?

Käyttäjän PetraNyqvist kuva
Petra Nyqvist

Onnettomuuksia ei lasketa henkirikoksiksi.

Käyttäjän KirjoituksiaSalosta kuva
Mikko Engren

Eli yli puolet tapauksista on laitettu tutkinnan jälkeen kategoriaan muu kuin "dödliga våld" joka se on jaettu neljään osaan joista yhdessä lukee tosiaan olycka

"dödsfall där brottsutredningarna visat att det inte har förekommit något
dödligt våld, utan personen kan ha avlidit genom till exempel självmord,
naturlig död/sjukdom, olycka eller alkohol- eller narkotikaförgiftning. "

jossa onnettomuuskin on mainuttu. Mutta ihan turha näistä alkaa vääntämään enempää Ruotsin se oikea pointti erona Suomeen oli ja on kohta "dödliga våld med vapen" ja jonka perusteella ei pidä paikkaansa, että Ruotsissa ammuttaisiin joku kuoliaaksi joka päivä vaan nelisenkymmentä kertaa vuodessa (esim. Usa:ssa yhä moninkertainen määrä) kun taas Suomessa tapot ja murhat ovat yhä pitkälti känniporukoiden puukotuksia tai vastaavia.

Käyttäjän seijalund kuva
Seija Nylund Vastaus kommenttiin #21

Ja Ruotsissa pitkälti jengien välisiä.

En stor andel av skjutningarna bedöms vara kopplade till konflikter mellan kriminella.

https://www.svt.se/special/dodsskjutningar-2017/

Käyttäjän Granu kuva
Arto Granlund

Ruotsista ei taida löytyä yhtään niin vaarallista paikkaa joutua väkivallan kohteeksi kuin Suomesta "snakkarijonosta" viikonlopun aikana, keskiyön jälkeen.

Käyttäjän haapaniemi74 kuva
juha haapaniemi

Parahin Arto

Kiitos varoituksesta

Voisitko ystävällisesti kertoa,
millä snakareilla käyt keskiyön jälkeen

P.s Yritä ottaa rauhallisesti

P.s.s Lupaan etten etuile sinua

Käyttäjän JaakkoAalto1 kuva
Jaakko Aalto

Suunnilleen puolet Ruotsin henkirikoksista, eli 50 kpl tapahtui Tukholmassa. Kyllä tuolla tasolla alkaa Helsingin makkarajonoille pärjätä ja jos trendi jatkuu, ainakin parin vuoden kuluttua. Vuodesta 2014 vuoteen 2017 Tukholmassa tehtyjen henkirikosten määrä nimittäin näytti kaksinkertaistuneen.

Käyttäjän AleksiParkkinen kuva
Aleksi Parkkinen

Suosittelen snägärin perustamista Malmöseen. Kerro joskus miten kävi.

Käyttäjän RaunoKuha kuva
Rauno Kuha

Mikä vika siinä Ruotsin rikostentorjuntaviraston taulukossa on? Sehän ilmoittaa luvuksi useita satoja. Lähes 600. Jos kuolee rikoksen uhrina, eikö aiheutus ja lopputulos ole sama, myös Malmössä. Ritala, ei tarvitse vastata. Luulen, etä Brå on lähempänä totuutta kuin Petra "Rosengard" Nygvist.

Käyttäjän seijalund kuva
Seija Nylund

Tässä se Brån totuus (s.9):

Nivån och utvecklingen av det dödliga våldet

Under 2017 anmäldes och registrerades 439 händelser med brottskoden för mord,
dråp eller barnadråp, varav merparten efter utredning visade sig avse annat än dödligt
våld.

I Brås granskning konstaterades 113 fall av dödligt våld, vilket utgjorde drygt en fjärdedel (26 %) av samtliga händelser som anmäldes som mord, dråp eller barnadråp under året. Antalet konstaterade fall av dödligt våld har ökat med 7 fall jämfört med 2016, då antalet uppgick till 106 fall. Antalet fall 2017 är den högsta nivån under perioden 2002–2017.

https://www.bra.se/download/18.10aae67f160e3eba629...

Käyttäjän valpperi kuva
petteri ritala

Mä odotan korjausta mv-lehdeltä, sillä ne asiantuntijat nykyään sijaitsee :)

Käyttäjän JuhaKarhu kuva
Juha Karhu

Mä odotan aikuistumista sinulta, siellä se mahdollisuus sijaitsee vaikkakin se kaukaiselta tuntuu..

Tai sit jokainen korjatkoot omat virheensä, niin minä, sinä ja tämänkin jutun kirjoittaja.

Käyttäjän valpperi kuva
petteri ritala

Lapsenmielsyys on kivaa, katos elämä on niin ihanaa :)

Ruotsin asiat ei oikeen kauheesti kiinnosa, mä jätä sen asiantuntijuuden persuille, kun niillä on niin kova murhe länsinaapuristamme.

Lähimmäisenrakkaus on ihanaa sekin.

Käyttäjän valpperi kuva
petteri ritala

Kyllä mun täytyy varmaan luottaa persujen sanaan, sillä niinkuin tälläkin palstalla on usein saanut lukea, he ovat paljon kiinnostunempia Ruotsin tapahtumista, kuin kotimaan asioista.

Persut tietävät ruotsalaisia paremmin, miten siellä asiat oikein menevät.

Taattua luotettavaa analysointia on usein saanut lukea.

Käyttäjän PasiRipari kuva
Pasi Ripari

Voisitko linkata pari puheenvuoroa, tai edes kommentteja, liittyen Petran kirjoitukseen.

Näistä Petran neverhöörd lähteiden valheiden paljastuksista tulee aina vähän epätoivoinen lillukanvarsien kiskomis fiilis. Että pitää edes jostain löytyä jotain, missä joku maahanmuuttokriitikkoon viittaava ei ole oikeassa. Mutta hyvää työtä, nyt tiedetään ettei, ööh, Paavoon...? Sekö se oli? Ole luottamista.

Käyttäjän beige03 kuva
Risto Laine

Pakko se on uskoa faktan tarkastajaa,)

Käyttäjän PetraNyqvist kuva
Petra Nyqvist

Ei minua tarvitse uskoa, mutta nuo luvut ovat ihan tarkistettavissa raportista, joka on varta vasten tehty tästä.

Käyttäjän Pekka Toivonen kuva
Pekka Toivonen

Ruotsin sairaanhoidon, erityisesti traumakirurgian ja tehohoidon taso on erittäin korkealla tasolla.

Ilman erikoissairaanhoidon panosta Ruotsin henkirikosluvut olisivat karmaisevat.

Tämä tilastoja siistivä syy unohtuu kovin helposti maallikoilta verrattaessa henkirikoslukuja länsimaisissa hyvinvointiyhteiskunnissa vastaaviin lukuihin kehitysmaissa.

P.S. Jokainen henkirikoksen uhri on liikaa tilastointitavasta riippumatta. Hän on ihminen eikä pelkkä numero.

Käyttäjän joukorep kuva
Jouko Repo

Paljon mm ssa ammuskelusta puhutaan, ja lähes päivittäin SVT stä saa lukea käsiaseiden käytöstä.
Ihan mielenkiinnosta tutkailin hieman aihetta. Googleen haku ; SVT Skottlosning ( rajaus 12 kk ) tulee muuten sivutolkulla ampumisväkivaltaa käsitteleviä uutisia ja valtaosa artikkeleista kertoo tietysti Ruotsin tapahtumista.

Vertailuna Googlen haku HS ammuskelu. Kertoo myös ammuskelusta. Ruotsissa.

Taitaa siis olla koko Google ihan pihalla. :)

Käyttäjän PetraNyqvist kuva
Petra Nyqvist

Ruotsissa tapahtuu paljon ammuskelua, kyllä. Peräti 40/113 näistä henkirikoksista on tehty ampuma-aseella.

Käyttäjän joukorep kuva
Jouko Repo

Niin. Väkivallasta kertovien juttujen määrä on lisääntynyt merkittävästi mediassa. Kaikkia juttuhan tokikaan ei edes esiin nostetta. Mutta ihan esimerkkinä, mm ssa Sandvikissä ei lapset iltaisin uskalla mennä ulos, koska väkivalta on läsnä. Näin ei ollut vielä muutama vuosi sitten ja väkivaltaisuudet loistivat poissaolollaan pikkupaikoissa.

Miten tähän on tultu ja miksi ?

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/gavleborg/jag-va...

Käyttäjän jhuopainen kuva
Juhani Huopainen

On tärkeää, että faktat ja tilastot ovat suorassa ja että niillä ei vedätetä ketään.

Kiitos Petra.

Käyttäjän ilkkah kuva
Ilkka Huotari

Tajukangas puhuu rikosilmoituksista, ei oikeuden päätöksistä.

Tämänhän hän sanoo itsekin siinä uutisessaan.

Käyttäjän MaxStenbck kuva
Max Stenbäck

Niinpä, mutta sekin luku on siis satakunta tapausta pielessä. Tuo BRÅ:n lukukin on epällyt tapaukset (tutkinnan jälkeen), ei tuomiot.

Käyttäjän ilkkah kuva
Ilkka Huotari

Kaikki luvut on BRÅ:lta.

Tajukankaan luvuissa oli myös joitain kuolemantuottamuksia (luokka "muut", mistä oli poistettu onnettomuudet tms. jne.)

Mitä tarkoittaa "epäillyt"? Tarkoittaako se, että osataan epäillä syyllistä vai mitä?

Jos joku on kuollut, ainoa kysymys tämän tilaston suhteen jää, että onko tapettu vai onko kuollut tapaturmaisesti. Jengien välisiähän ei pystytä useinkaan ratkaisemaan, kumpaan tilastoon ne menevät, Paavon vai Petran lukuihin?

Yleensäkin noita rikosilmoituksia on paljon enemmän kuin varsinaisia todennettuja (tai epäiltyjä) henkirikoksia, mikä vähän viittiaisi siihen, että oikeasti henkirikoksia on paljon enemmän kuin mitä tuo virallinen Petran luku kertoo. Eli että Tajukankaan luku olisi lähempänä todellisuutta.

Käyttäjän PetraNyqvist kuva
Petra Nyqvist Vastaus kommenttiin #39

Huotari on kova jankuttamaan vastaan, mutta tehdään nyt kerralla selväksi, että Tajukangas nimenomaan kailotti netissä että "Ruotsissa on tehty vuonna 2017 583 henkirikosta"

Tätä narratiivia levitti myös hänen yhteistyökumppaninsa Tiina Wiik ja Junes Lokka, jotka eivät olleet millään uskoa, ettei heidän levittämänsä tieto ole sitä mitä he itse uskovat.

Tekemäni ensimmäisen blogin jälkeen Tajukangas aloitti selittelyrumban jossa ei ollut päätä eikä häntää.

En yhtään ihmettele että Huotari haluaa jatkaa tuota täysin päätöntä selittelyä. Mutta älä yritä kovin pitkään.

Käyttäjän ilkkah kuva
Ilkka Huotari Vastaus kommenttiin #40

On hyvinkin mahdollista, että se on totta. Tai ainakin lähellä todellisuutta.

Käyttäjän MaxStenbck kuva
Max Stenbäck Vastaus kommenttiin #39

Epällyt tapaukset tarkoittaa, että on ollut syytä epäillä kuoleman aiheutuneen väkivallan seurauksena. BRÅ:n raportissa sivulla 7 asia määritellään:

Statistiken redovisar konstaterade fall av dödligt våld, det vill säga dödsfall där det utifrån de brottsutredande myndigheternas beslut om de anmälda brotten och annan kompletterande information, har kunnat fastslås att det med stor sannolikhet är våld som är dödsorsaken.

Käyttäjän ilkkah kuva
Ilkka Huotari Vastaus kommenttiin #42

Tjaa. Pitäisi verrata esim. Suomeen, onko rikosilmoituksia noin paljon enemmän, ts. onko se normaalia. Vai onko tämä joku Ruotsin erityispiirre (maahanmuutosta johtuva).

Käyttäjän PetraNyqvist kuva
Petra Nyqvist Vastaus kommenttiin #43

Sun on ymmärrettävä että tapa jolla Ruotsissa tilastoidaan mahdollisia rikoksia ei ole välttämättä samanlainen kuin Suomessa.

Tilasto josta Tajukangas nappasi lukunsa oli koonnut ainoastaan ne ilmoitetut kuolemantapaukset joista oli vielä selvitettävä onko kyse henkirikoksesta tai vaikkapa onnettomuudesta.

Olisi täysin poikkeuksellista että Ruotsin henkirikostilastot hyppäisivät yhtäkkiä noin tasaisesta satasesta kuuteensataan yhdessä vuodessa. Tämä herätti mielenkiintoni, kun Wiik pärmäröi Twitterissä että näin olisi käynyt.

Sylttytehdas löytyi Paavo Tajukankaan puljusta. Taas.

Käyttäjän ilkkah kuva
Ilkka Huotari Vastaus kommenttiin #44

Eihän ne hypikään, tietenkään, vaan rikosilmoitusten määrä on ollut tuota luokkaa varmaan aiemmin.

Käyttäjän MaxStenbck kuva
Max Stenbäck Vastaus kommenttiin #43

Sivulla 26-27 on nuo kategoriakoodaukset selitetty. Tuskin itsemurhat, luonnolliset kuolemat tai päällekkäiset rikosilmoitukset mitenkään erityisesti liittyvät maahanmuuttoon. Miksi ajattelit että niin saattaisi olla?

Käyttäjän ilkkah kuva
Ilkka Huotari Vastaus kommenttiin #45

? Jos rikosilmoitusten (tapot/murhat) määrässä olisi Suomen ja Ruotsin välillä suuri ero, niin mitä selityksiä olisi?

Käyttäjän MaxStenbck kuva
Max Stenbäck Vastaus kommenttiin #47

Oletan että kysymyksesi ei koske sitä miten rikokset ilmoitusta vastaanotettaessa Ruotsissa koodataan, kun edellisessä kommentissani juuri asian sinulle avasin. Ruotsin suurempi populaatio selittää henkirikosten suuremman lukumäärän. Asukaslukuun suhteutettuna se on alhaisempi. Mikä sitten selittää Suomen korkeamman henkirikosten esiintyvyyden Ruotsiin verrattuna? Olisiko yksi tekijä heidän sosiaalisuus ja yhteisöllisyys, en osaa kuin arvata.

Käyttäjän ilkkah kuva
Ilkka Huotari Vastaus kommenttiin #48

Minua nyt kiinnostaisi Suomen rikosilmoitusten (ei henkirikosten) määrä.

Mutta eiköhän jätetä koko aihe.

Annan blogista Petralle hyväksytyn arvosanan, tällä kertaa. Taisi tulla ensimmäinen hyväksytty arvosana, joten ottakaapa siitä kaikki ilo irti. :)

Tässä vielä lopuksi aiheeseen sopiva sarjakuva: https://pbs.twimg.com/media/DZU8M5JXcAAlyFv?format...

Käyttäjän MaxStenbck kuva
Max Stenbäck Vastaus kommenttiin #49

Vuonna 2016 Poliisin tietoon tuli 78 Suomessa tutkittavaa henkirikosta. Suhdeluku on siis luokkaa 1,44 per 100 000 asukasta, kun se Ruotsissa on 1,12. Tosin kun luvusta putsataan pois ulkomailla tehdyt 12 laskee suhdeluku 1,22:n, eli olemme lähestymässä Ruotsin tasoa.

https://tilastokeskus.fi/til/rpk/2016/13/rpk_2016_...

Käyttäjän ilkkah kuva
Ilkka Huotari Vastaus kommenttiin #52

Jos Ruotsissa on paljon enemän rikosilmoituksia näistä, niin mistä ero johtuu? Tämähän on se, mikä pitäisi selvittää.

Rikosilmoitusten määrä Suomessa ja Ruotsissa ja mistä erot johtuvat.

Käyttäjän MaxStenbck kuva
Max Stenbäck Vastaus kommenttiin #53

Ero oli siis kymmenisen prosenttia asukasmäärään suhteutettuna ja Suomessa tehtiin siis enemmän ilmoituksia. Rikoskategorian koodauskysymyshän tuli käsittääkseni selvitetyksi jo kommentissa #42 ja 45. Arvaukseni selittävästä tekijästäkin esitin kommentissa #48. Olitko erimielinen?

Korjaus: Luin näköjään eilen huolimattomasti tilastokeskuksen raporttia. Lukumäärä 2016 oli siis 78, mutta ulkomailla tehtyjä terroristisessa tarkoituksessa tehtyjä murhia oli 2. Luku 12 oli vuodelta 2015. Kotimaan luku oli siis 76. Se antaa suhdeluvuksi 1,40 per 100 000 asukasta. Tämä on siis 25% korkeampi kuin Ruotsissa, ei kymmenisen, kuten yllä virheellisesti väitin. Piti tarkistaa tuo tilastoluku, kun Hetta alempana esittää ihan erilaisen Tilastokeskuksen luvun. Hän ei kuitenkaan tarjonnut linkkiä, niin en osaa sanoa mistä eroavaisuus johtuu. Pahoittelen joka tapauksessa yllä korjaamaani huolimattomuusvirhettä.

Käyttäjän ilkkah kuva
Ilkka Huotari Vastaus kommenttiin #59

Mistä näkyy Suomessa tehdyt rikosilmoitukset murhista/tapoista?

Käyttäjän MaxStenbck kuva
Max Stenbäck Vastaus kommenttiin #61

Tilastokeskus taisi puhua poliisin tietoon tulleista tapauksista.

http://petranyqvist.puheenvuoro.uusisuomi.fi/25293...

Käyttäjän ilkkah kuva
Ilkka Huotari Vastaus kommenttiin #62

Vaikuttaa, että tuo ei ole rikosilmoitusten määrä, vaan oikeiden, tutkittujen rikosten.

Ei siis voi verrata lukuun 538.

Käyttäjän MaxStenbck kuva
Max Stenbäck Vastaus kommenttiin #63

Ei tietenkään voi, kun siinä luvussa oli itsemurhia, luonnollisia kuolemia jne. Luku kuvastaa siis niitä tapauksia, joissa on ollut syytä epäillä henkirikosta ja vertautuu lukuun 113 Ruotsissa. Mitä oikein haet?

Käyttäjän ilkkah kuva
Ilkka Huotari Vastaus kommenttiin #64

Rikosilmoitusten määrää, sitä lukua, mitä voi verrata lukuun 538.

Miten tämä voi taas olla näin vaikeaa?

Käyttäjän MaxStenbck kuva
Max Stenbäck Vastaus kommenttiin #65

Käsittääkseni ilmoitusten koodaus poikkeaa suuresti, joten ei se olisi mitenkään vertailukelpoinen. Tuon olisi luullut olevan selvää viimeistään kommentin #45 myötä. Edelleen ihmettelen mitä oikein haet, eli mitä uskot tuosta luvusta pystyväsi päättelemään?

Käyttäjän ilkkah kuva
Ilkka Huotari Vastaus kommenttiin #66

Onko itsemurhista ja luonnollisista kuolemista tehty rikosilmoituksia Ruotsissa, kuinka paljon? Kuinka paljon on päällekkäisiä rikosilmoituksia?

Käyttäjän MaxStenbck kuva
Max Stenbäck Vastaus kommenttiin #67

Lue nyt hyvä mies se raportti, kun kerran kiinnostaa. Tuplarekisteröintejä oli joku reilu 30 tapausta. 7 oli uudelleenrekisteröintejä 90-luvulta. Parikymmentä oli ulkomailla sattuneita jne.

Mitä uskot pystyväsi noista päättelemään?

Käyttäjän ilkkah kuva
Ilkka Huotari Vastaus kommenttiin #68

Jos rikosilmoituksia on luokkaa 400, niin siinä on aika iso ero varsinaisiin murhiin/tappoihin.

En jaksa klikata/lukea, mutta jos itse tiedät, mitä nuo 300 ylimääräistä on, niin kerro toki.

Käyttäjän jussikeskinen kuva
Jussi Keskinen

Tolleenko tota Surströmmingiä syödään kuten kuvassa. Täytyypä kokeilla.

Eletään valhemaailmassa sitten. Totuus on tuolla jossain.

Faktat ovat mitä ovat ja tilastot ovat suurin valhe, niitä voi käännellä ja väännellä vaikka miten. Mitä, jos avaisi korvansa ja silmänsä.

Humanistinen manifesti: ”Me tunnemme mielipahaa ihmiskunnan nationalismin aiheuttamasta jakautuneisuudesta. Olemme tulleet käännekohtaan historiassa, jossa paras vaihtoehto on ylittää kansallisen itsemääräämisoikeuden rajat ja siirtyä kohti maailmanyhteisön rakentamista.” ... mites tää ... uppooko tämä tai se, että EU on askel kohti maailmanyhteisöjen yhdentymistä ? Ja mitä se merkitsisi ? Oletteko valmiita luovuttamaan omaisuutenne. Olettehan te, kun on pakko. Jos, ei muuten mene tajuun niin katsokaa Etelä- Afrikkaa, se on hyvä esimerkki siitä, kun kukaan ei välitä ja kuinka sinulta viedään ihan kaikki. Jos, ei sovinnolla niin pistoolinpiippu ohimolle.

Liittykö tämä tähän blogiin; liittyy ja rajusti, sillä kaikki tätä aihetta sivuavatkin kirjoitukset ovat tätä yhtä ja samaa asiaa ,,, niin Tajukangas kuin .. kaikki osalliset .. tämä on politiikkaa ..

Käyttäjän pekkahetta1 kuva
Pekka Hetta

Voi voi mitä propagandaa blogisti täällä harjoittaa. Ensin hän kertoo, että Tajunkankaan uutinen on feikki, tämä pitää paikkaansa. Sen jälkeen hän heittää samanlaisen propaganda saarnan ilmoille kuin Tajukangas eli täysin oman suuntautumisen mukainen väite, että täällä on rauhattomampaa kuin Ruotsissa henkirikosten määrässä.

Ensinnäkin Ruotsissa on tapahtunut merkittävä käänne henkirikoksissa kahden viimisen vuoden aikana, käännekohta tapahtui 2015. Suomessa luku jatkaa laskuaan ja kummassakin maassa suhteutettuna väkilukutuun tehdään nyt suunnilleen saman verran henkirikoksia. 2014 vuonna Suomessa tehtiin kaksinkertanen määrä vielä henkirikoksia suhteutettuna 100.000 Ruotsalaiseen nähden. Hups. Tämä unohtu blogistilla kertoa.

Lisäksi 69 prosenttia kuolemaan johtaneista väkivaltatapauksista tapahtui suurkaupunkialueilla. Kyseisillä alueilla sijaitsevat Tukholma, Göteborg ja Malmö. Miettikääpä ketkä nämä alueet on kansoittanut kahtena edellisenä vuonna? Mäpä kerron. No pakolaiset ja tätä on turha yrittää vetää sattumaksi.

Lisäksi tässä on yksi iso ongelma. Nämä vertailukohteet ei ole luotettavia. Ikäjakauma on eri kummassaki maassa, jotka otetaan mukaan tutkimukseen. Samoiten tekniikka millä ne tehdään on aivan eri.
Samoiten laskelmat miten nämä tilastoidaan on totaalisesti erillaiset. Jos Ruotsissa saman naisen raiskaa vaikka 8 kertaa joku, se kirjataan 8 erinä raiskauksena. Suomessa se kirjattaisin yhtenä raiskauksena.

Et tällänen propagandablogi tällä kertaa. Saatto jotain olennaista unohtuu, mutta korjaan jos joku kertoo tai lisään jos tulee mieleen.

Käyttäjän pekkahetta1 kuva
Pekka Hetta

Löyty suoraan henkirikostilastoista tämä teksti. Muistakaa siis, että Ruotsissa nämä luvut on 2 vuodessa räjähdysmäisesti kasvanut;

* Vuonna 2016 poliisin tietoon tuli Tilastokeskuksen ennakkotietojen mukaan 98 (–6 %) uhrin kuolemaan johtanutta Suomessa tehtyä tahallista väkivaltarikosta. Vuotuinen rikollisuustaso 100 000 asukasta kohti oli 1,8.
* Henkirikosseurannan, johon rikokset kirjataan vasta esitutkinnan päätyttyä, tämän hetkisen arvion (31.1.2017) mukaan henkirikosten määrä vuonna 2016 oli 82 (–2 %). Vuotuinen rikollisuustaso 100 000 asukasta kohti oli 1,5.
* Henkirikosten määrän lasku jatkui siten myös vuonna 2016 ollen edellisvuosien tavoin erittäin matala 1990-luvun ja 2000-luvun alun keskitasoon verrattuna. Henkirikollisuus on vähentynyt nyt kaksikymmentä vuotta yhtäjaksoisesti ja rikollisuustaso on tällä hetkellä maamme modernin tilastointihistorian matalin. Muutos on tapahtunut yksinomaisesti miesten tekemissä henkirikoksissa.

Käyttäjän VilleKonttinen kuva
Ville Konttinen

Ruotsin tilanteessa olennaista ei ole ruumiiden määrä tai tilastotulkinta vaan se, että Ruotsi on rankasti ylittänut integraatiokykynsä. Ongelma lisääntyvät.

Käyttäjän myyrylainen kuva
Jorma Myyryläinen

Mainio faktantarkistus. Noin se pitää tehdä eikä perusteettomalla älämölöllä ja inttämisellä.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset