PetraNyqvist Hemulointia näkinkengän kokoisella saarella.

Kohu: ammattilaiset kehtasivat pyytää työstään palkkiot

  • Kuva: Wikipedia/ Jan Matejko: Stańczyk
    Kuva: Wikipedia/ Jan Matejko: Stańczyk

Kyllä. Viisikymmentä tonttua kymmenosaisesta videosarjasta ministeriölle on tymäkkä hinta. Mutta eikö sen pitäisikin olla?

Kyse on tietenkin iltapäivälehtikohusta, jossa pöyristellään kirjoittaja-näyttelijä Kaarina Hazardille maksetusta palkkiosta. Kukaan ei tunnu huomaavan hänen työpariaan ohjaaja Mikko Roihaa, sillä Hazard on Roihaa näkyvämpi henkilö.

Etenkin luovilla aloilla elävät tunnistavat varmaankin ilmiön: Jos olet muusikko, ihmiset pyytävät sinua soittelemaan juhliinsa ilmaiseksi, koska sinähän rakastat sitä mitä teet. Jos olet kuvataiteilija, ja mikäli kehtaat pyytää työstäsi ison palkkion, olet ahne ja lahjaton, ja KUKA TAHANSA tekisi paremman työn. Mikäli olet kulttuuripersoona, juontaja, näyttelijä, tunnettu kirjoittaja, sinun oletetaan emännöivän ja isännöivän kaikki kissanristiäiset, koska joskus ollaan tavattu, ja ollaan melkeinpä kavereita siis. Jos olet runoilija, olet jo varmaankin huomannut tekeväsi kulttuuritekoja, et työtä.

Ja kuinka monen alan niekat ovatkaan tutustuneet näkymättömään valuuttaan nimeltä näkyvyys?

Iltapäivälehdet otsikoineen ovat taitavia manipuloimaan esille toivottuja tunteita lukijoissa. On mielenkiintoista, miten pöyristelyotsikot vaikuttavat jopa joidenkin somekouluttajien asenteisiin, vaikka heiltä voisi odottaa pikemminkin kohun analysoimista kuin siihen liittymistä.

Se, että työn ilmaisun välineeksi on valittu tubettajamainen ilmiasu, ei tarkoita, että kyse olisi automaattisesti tubetustasoisesta työstä. Nähdäkseni Hazard ja Roiha tuotantoyhtiöineen on tuottanut eräänlaisen juonnetun mainospaketin, jonka avulla ihmiset voivat tarkastella infraan tehtyjä investointeja ja tuleviakin hankkeita. Kertomansa mukaan Hazard ja Roiha tekevät projektia 600€ per päivä, mikä ei minusta kuulosta epänormaalilta. Tuntuvalta kuitenkin, mutta ainakaan he eivät polje alan hintoja, mikä olisi suurempi virhe mielestäni.

En lähde arvostelemaan itse työtä, sillä se on ammattilaisten tekemä, ja muu sisältö ja taso on niin ikään silloin makuasia. Makuasiat eivät kiinnosta minua tämän blogimerkinnän puitteissa. Se, että valittu media (kännykkävideo) herätti noin suurta närkästystä, kääntyi kuitenkin lopulta näkyvyydeksi, joten oliko se sittenkään ajattelematon valinta?

Se, että tällaisissa kohuissa ilmoittautuu aina vino pino ei-ammattilaisia kertomaan, kuinka he tekisivät parempaa, on käynyt jo tavallisen tutuksi. Normaaliin kritiikkiin ei tyydytä, vaan someväki tekisi omasta mielestään paremmin niin poliisin työt, valtakunnansovittelijan työt, kansanedustajan työt, puolustusvoimien työt, taiteilijoiden työt, ja ennen kaikkea toimittajien työt. Toimittajina itseään pitäviä, epäluotettavia kotisohvan somerääkyjiä on ihmetelty jo muutaman vuoden verran tässäkin blogissa.

Ministeriöllä on oikeus valita infra-hankkeiden esittelijöiksi haluamansa henkilöt. Nyt ne olivat Hazard ja Roiha. Olisin paljon enemmän huolissani, jos ministeriö ei haluaisi maksaa tuntuvia palkkioita ammattilaisille, koska maan yleinen asenne on ammattilaisuuden halveksunta.

Arvostetaan ammattiosaamista, sekä omaamme että muiden!

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

22Suosittele

22 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (106 kommenttia)

Käyttäjän kosonenjuhapekka kuva
Juha-Pekka Kosonen

Ammattilaisen ja amatöörin ero on siinä, että ammattilaiselta voi odottaa ammattimaista kädenjälkeä.

Nykyaika ja tekniikka on muuttanut odotusarvoja siten, että amatöörit pesevät jo useilla aloilla ns. ammattilaiset 6-0.

Käyttäjän PetraNyqvist kuva
Petra Nyqvist

Niinpä niin. Anna muutama esimerkki eri aloilta.

Käyttäjän kosonenjuhapekka kuva
Juha-Pekka Kosonen

Tarkoitan amatöörillä henkilöä, jolla ei ole hienoa tutkintotodistusta takataskussaan.

Kuten Pasi Majuri kriittisessä blogissaan toi esille, nuoret amatööritubettajat olisivat tehneet vastaavan työn valtiolle ilmaiseksi ja tuhat kertaa suuremmalla näkyvyydellä ihan vain tekemisen ilosta.

Peliteollisuus ei olisi mitään ilman kotikutoisia koodareita yms.

Suomi on täynnä käsillään tekeviä ihmisiä, jotka tietävät omasta osaamisalueestaan enemmän kuin mitä yksikään koulu voisi heille enää opettaa.

Ikävä kyllä Suomi on tutkintojen luvattu maa ja kirjanoppineet kuittaavat enimmän hyödyn.

Käyttäjän PetraNyqvist kuva
Petra Nyqvist Vastaus kommenttiin #4

Amatööritubettajat jotka tekevät ilmaiseksi Suomen infraa kattavan juttusarjan on kyllä paljon luvattu. Onko heillä ihan ilmaiset autotkin ja bensat taikaseinästä vai kuinka tämä tapahtuu?

Käyttäjän kosonenjuhapekka kuva
Juha-Pekka Kosonen Vastaus kommenttiin #6

Älä Petra heittäydy lapselliseksi.

Jollain taikaseinän rahalla nuoret ovat täyttäneet Youtuben jo muutoinkin.

Ei työtä heilläkään olisi tarvinnut ilmaiseksi teettää, mutta huomattavasti halvemmalla olisi aikaansaatu paljon mielenkiintoisempia aspekteja. Jos työ olisi teetetty vaikkapa kilpailuna, jossa pääpalkinto olisi ollut 50 000 euroa, niin peli olisi ollut paljon reilumpaa.

Hazardin taloudellinen panostus kännykkävideoiden tekemiseen on kyllä ollut lähinnä bensarahat ja pullakahvit ABC:llä.

Hyvin on pyydetty ja paljon saatu.

Hullu ei ole pyytäjä vaan maksaja.

Käyttäjän PetraNyqvist kuva
Petra Nyqvist Vastaus kommenttiin #11

Jaa että mitään käsikirjoitusta ei ole eikä taustatoimitustyötä? Muuten oli.

Siinä on muun muassa ammattilaisen ja tubettajan ero.

Käyttäjän bionavigaattori kuva
Veikko Hintsanen Vastaus kommenttiin #18

Olen petran kanssa samaa mieltä.
videot liittyvät hyvin oleellisesti LVM valitsemaan liikennestrategiaan, jossa on valittu kehittämisalueeksi maaliikenne (raide ,maantie ja pyöräily,ja vesiliikenne on käytännössä poissa erityisesti sisävesien osalta.
kuvauspaikat , ohjaukset, näytetyt LVM:n tuottamat lisäfaktat ja tekstit ovat hyvin huolella valitut -vaikka ne tuodaan esille ammattinäyttelijöiden toimesta, kuten ne olisivat ”spontaania” tekstiä vahvistamaan kansalaisten uskoa valittuun omaan EU liikennestrategiasta eriävään kotimaan liikennepoliittiseen infran rakentamisvaihtoehtoon.

Olen katsonut kaikki valmistuneet jaksot tässä kommenttini :

1) Saimaan kanava. Historiallinen sisävesien yhteysväylä mereen, joka tosin menee maan rajojen ulkopuolelta ja siten ei normaalisti yhdistä sisämaata rannikolle kuten maantiet ja raiteet. Eli vesiliikenneverkko puuttuu tästä maasta sellainen jossa kotimaan liikenne yhteydet maanteitten ja raideliikenteen mukaisesti olisi järjestetty Yhteys olisi välttämätön mikäli tahdottaisiin kehittää infraa vastaamaan nykyaikaa…. tätä ei käsitelty lainkaan kyseisessä videossa.

2) Valtatie 4 kuvataan ja selostetaan valtatietä ja tulevaisuuden visioita ilman EU:ssa sovitun tiedon – maanteitten raskaan liikenteen volyymien 50% siirto tavoitetta vesiliikenteeseen keskipitkillä ja pitkillä maantieosuuksilla .

3) Pöyräily -hieno jakso - ainoa ihmettely on siinä että pyöräily on otettu yhdeksi liikennemuodoksi ,kun mm EU:ssa liikennemuodot jaetaan seuraavasti: meriliikenne, sisävesiliikenne, maantieliikenne,raideliikenne ja lentoliikenne.

4) Porin Satama- meriliikenteen solmukohta raide ja maantieliikenteeseen. Rannikko satamien tarve tulevaisuudessa vähenee kun Järvi Suomen alueet siirtyvät EU tavoitteiden toteuttamisvaaten mukaisesti tehtyyn uuteen tehokkaampaan kuljetuslogistiikkaan jossa laivat ajavat suoraan rahdit lähimpään sisävesilaituriin (huom ei satamaan : lähemmin https://www.youtube.com/watch?v=N0PMJVgXa2Q ja www.sisävesi.fi

Käyttäjän AleksiParkkinen kuva
Aleksi Parkkinen Vastaus kommenttiin #11

Juha-Pekka, olet siinä mielessä väärässä, että tubettajat eivät tee videoita Youtubeen ihan vain kettuillakseen, vaan koska he joko saavat siitä rahaa tai se on harrastus.

Tubettaja tuskin tekisi kenellekään videota ilmaiseksi. Samalla logiikalla kalastusta harrastavien voisi olettaa kalastavan ammattimaisesti ilmaiseksi, tai postimerkkejä keräilevän voisi olettaa työskentelevän postin jakelukeskuksessa ilmaiseksi.

Käyttäjän PetraNyqvist kuva
Petra Nyqvist Vastaus kommenttiin #28
Käyttäjän JaakkoKorpi-Anttila kuva
Jaakko Korpi-Anttila Vastaus kommenttiin #28

→28/AP: ”..tai se on harrastus. ”

Kuulin tarinan eräältä ilmeisesti asiassa mukana olleelta, että erään päivänpolitiikassa edelleen tapetilla olevan ensimmäinen kansanedustajapaikka tuli 8 € mainosbudjetilla. Se tuskin on koko totuus.

Käyttäjän Esa-JussiSalminen kuva
Esa-Jussi Salminen

Aivan! Pitää kuitenkin ymmärtää, mistä tällainen kohu versoaa. Maailma on nimittäin epäoikeudenmukainen. Jos joku saa 50 000 euroa pienestä työstä ja toinen 0 euroa elämäntyöstä, niin se ei tietenkään ole reilua. Toki se ei tarkoita sitä, etteikö 50 000 euron saaja olisi palkkiotaan ansainnut, eikä sitä, että hän olisi palkkion saamiseen syyllinen.

Kaikkea ammattiosaamista ei koskaan arvosteta, vaikka kukaan ei pystyisi tekemään samaa edes huonosti. Itse olen kääntänyt udmurttilaista kirjallisuutta harrastuksenani jo vuodesta 2006 alkaen. Kukaan muu potentiaalinen suomentaja ei pystyisi edes lukemaan alkuperäisiä teoksia.
Ainoan kerran on maksettu muistaakseni pari sataa Volga-antologian suomennoksista.
Aihe ei kiinnosta sen enempää apurahatahojakaan kuin muitakaan rahakkaita tahoja vielä riittävästi.
Ilmainen työ on kuitenkin välttämätöntä. Se on juuri sellaista joka muuttaa maailmaa.

Käyttäjän PetraNyqvist kuva
Petra Nyqvist

Näinhän se valitettavasti on. Teet hienoa työtä!

Käyttäjän Esa-JussiSalminen kuva
Esa-Jussi Salminen

Tosta usein hyväksikäytettyjen ammattilaisten listasta puuttuu muuten lääkärit! Kun on joku tuttu lääkäri kavereissa, niin sille soitetaan ja pyydetään neuvoja ja diagnoosia.

Käyttäjän PetraNyqvist kuva
Petra Nyqvist

Totta. Myös juristeja käy vähän sääliksi joskus.

Käyttäjän pekkaroponen1 kuva
Pekka Roponen

Tshehov sanoi olevansa naimisissa ammattinsa kanssa.

Käyttäjän ollivaisala kuva
Olli Väisälä

Tshehov oli aika hyvä amatöörikirjailija.

Käyttäjän valpperi kuva
petteri ritala

Kaikki pitää tehdä ilmaiseksi, sillä siitä selviää, se on tietysti tekijän vika, jos joku tilaa ja sitten vielä maksaa laskun.

Ja joku vielä ihmettelee, miksi yrittämistä ei Suomessa arvosteta.

Blogeissa ja somessa löytyy aina parempia, viisaampia ja ainakin halvempia ammattilaisia.

Tässäkin blogissa jo näkyy kommenteissa ne alan asiantuntioiden viisaat mielipiteet.

Kateus ja vitutus on suomalaisten perusluonteenpiirteitä.

Käyttäjän jukkakleppalahti kuva
Jukka Leppälahti

Kertokaapa mikä näiden videoiden tarkoitus on? Mitä niillä tavoitellaan ja edistetään? Ministeriö haluaa olla "ajan hermolla" ja trendikäs? Näitä esimerkkejä veronmaksajien rahojen tuhlailusta löytyy toki muistakin alemmuuskompleksia potevista ministeriöistä ja niiden alaisista laitoksista.

Käyttäjän HarriRautiainen kuva
Harri Rautiainen

Olisivat panneet nekin rahat teiden parannustöihin.

Käyttäjän PetraNyqvist kuva
Petra Nyqvist

Kuten blogissani kirjoitin, oletan että kyse on hankkeiden esittelystä. Ikään kuin juonnetuista mainosvideoista infraa koskien. Tietoiskuja koskien ministeriön hankkeita.

Käyttäjän jukkakleppalahti kuva
Jukka Leppälahti

Ministeriön asia ei esitellä tai mainostaa hankkeitaan. Ministeriön asia on virkavastuulla toteuttaa hallituksen politiikkaa. Liikenneministeriö ja hallitus voisi aloittaa laittamalla surkean rautatielaitoksen kuntoon ja jättää hömppa pois.

Käyttäjän PetraNyqvist kuva
Petra Nyqvist Vastaus kommenttiin #22

Asia selvä. Kyllä minäkin olisin ilman tätä hanketta voinut elää. Siitä ei ole kyse kuitenkaan minun blogissani.

Käyttäjän ManuKorkman kuva
Manu Korkman

Suomessa riittää ihmisiä, jotka tekisivät kaiken paremmin ja halvemmalla, jos vain viitsivät ryhtyä toimeen.

Käyttäjän myyrylainen kuva
Jorma Myyryläinen

Vekkulia kuinka tästä maasta onkin saatu näin kallis paikka asua kun kaikki tekee kaiken paremmin ilmaiseksi. Ainii, minä ihan unohdin meidät punaviheriäisen kuplan vihervassulit ja ne meidän rahoilla läsivät laiskat pakolaismatut jotka vie työpaikat, peräkamarinpoikien naiset, viimeisetkin siemenperunat ja lopulta tuhkatkin pesästä sekä tyhentävät perjantaipullon ennen aikojaan. Minä niin mieleni pahoitin ja pöyristyin vaikka kyllä me muuten tehtäs vaikka minkälaiset viteot.

Käyttäjän JanneHildn kuva
Janne Hildén

Hyvä, että nousi kohu näiden selfietikkukännyvideopätkien kuluista.
Muuten pätkät olisivat jääneet täyteen unholaan, eihän niitä ollut oikein kukaan katsonutkaan.

Nyt katsojamäärät ovat nousseet huimasti, kiitos verorahojemme törsäilemisen. Kai näistä joku jotain kiksejä saa...

Käyttäjän rjaaskel kuva
Risto Jääskeläinen

Melkein kaikkien pitäisi olla lopulta tyytyväisiä. Kaarina ja Mikko, että saivat palkkaa työstään, Susanna siitä, että hänen tilaamansa työ saa katsojia, jolloin hinta katsojaa kohti alenee ihan siedettäväksi. Olli ja Janikin saattavat olla tyyttyväisiä saatuaan sanansa sanottua ja Petra blogistaan, kuten kommenteistaan Janne ja Risto (-;

Tämmöisiä tyytyväisyyden lisäämispläjäyksiä voi ehkä autoilijoilta kerätyillä varoilla järjestääkin, jos tien pinnat päällystettäisiin ensin hyvin.

Käyttäjän asco73 kuva
Asko Telinen

"että hänen tilaamansa työ saa katsojia"

Katsojia? Epäilen vahvasti. Iltalehtien artikkeleissa olevan linkin avaaminen ei tarkoita vielä, että katsoisi oikeasti koko videon. Itse katsoin n. 5-10sek huomatakseni, että kyseessä on täysin susi projekti ja selvä rahastus.

Käyttäjän rjaaskel kuva
Risto Jääskeläinen Vastaus kommenttiin #45

Saattaa siitä 10 sekunnistakin katsoajalukumäärälaskuri raksahtaa?

Käyttäjän PetraNyqvist kuva
Petra Nyqvist

Kuvattomat kommentaattorit pääsevät kommentoimaan kunhan laittavat kuvan ensin profiiliin. Sivuston säännöt, nääs.

Käyttäjän JaakkoAalto1 kuva
Jaakko Aalto

Rinnastus noihin tapauksiin, jossa taiteilijoilta pyydetään ilmaista työtä ontuu. Hazardia ja Roihaa ei pyydetty, he tarjoutuivat.

"Kertomansa mukaan Hazard ja Roiha tekevät projektia 600€ per päivä, mikä ei minusta kuulosta epänormaalilta". 600 euroa päivässä vastaa noin 13 000 euron kuukausipalkkaa ja yhden tuollaisen pätkän tekemiseen käytetään noilla luvuilla yli 8 htp. Yhden katsotun näytteen perusteella se hinta/laatusuhde jää kyllä varsin heikoksi.

Käyttäjän PetraNyqvist kuva
Petra Nyqvist

Rinnastus ei onnu, sillä sillä viitataan asenteisiin. Kuten tästäkin kommenttiosioista näet, jotkut ovat sitä mieltä että sama olisi syntynyt paremmin ihan ilmaiseksi ja tekemisen iloista.

Eli tämmöisestä työstä ei joidenkin mielestä tarvitse maksaa yhtään mitään.

Käyttäjän JaakkoAalto1 kuva
Jaakko Aalto

Kylla se ontuu koska tässä tapauksessa tekijöille ei esitetty pyyntöä vaan he esittivät tarjouksen.

Sinänsä olen samaa mieltä siitä, että työstä täytyy saada palkka ja ne puheet joiden mukaan tuosta ei tarvitse maksaa mitään, ovat höpö-höpöä. Tässä tapauksessa vain näyttää käyneen niin, että tekijät ovat esittäneet tarjouksen, joka jää juuri hankintalain mukaisen kilpailutusrajan alle. Ostaja sen enempää ajattelmatta tilannut, kun tuo on niin pieni summa LVM:n budjeteissa joissa pyöritellään väylähankkeiden kymmeniä ja satoja miljoonia. Kyse on siis osaavasta myymisestä ja löysästä rahankäytöstä.

Mitä tulee iltapäivälehtikohuun, niin ostajan kuin myyjänkin olisi syytä olla enemmän kuin tyytyväisiä. Ennen tuota kohua nuo videot eivät kiinnostaneet käytännöllisesti katsoen ketään. Nyt katsojia on ryöpsähtänyt pilvin pimein. Jos tuo oli suunniteltu mainoskikka, keksijää kannattaa onnitella onnistuneesta tempusta.

Käyttäjän PetraNyqvist kuva
Petra Nyqvist Vastaus kommenttiin #24
Käyttäjän asco73 kuva
Asko Telinen Vastaus kommenttiin #24

"Nyt katsojia on ryöpsähtänyt pilvin pimein."

Kuten jo toisaalla sanoinkin, katsjoista on turha puhua. Veikkaan että suurin osa porukasta on vaan avannut linkin ihan mielenkiinnosta mutta tuskin katsonut koko videota. LM sai tällä kikalla vaan "katsojamäärän" kasvamaan ja näin ollen hieman paremmat perustelut veronmaksajien rahojen tuhlaamiselle.

Tyhmä ei ole se, joka pyytää vaan se, joka maksaa.

Käyttäjän MikaLamminp kuva
Mika Lamminpää

Jo nyt ihan itseäni ajattelen näiden tekijöiden housuissa, niin kyllä jos ministeriölle jotain tekee ja miettii että paljonko kehtaisi pyytää niin vastaus on PALJON. Samoin kuin jos menee vaikka jonkin ammattiliiton tilaisuuteen puhetta pitämään, kyllä siitä kehtaa laskuttaa. Kyllä niillä rahaa on. Antaa palaa vaan. Sitten jos on jostain köyhästä kolmannen sektorin toimijasta kyse joka tekee jotain yleishyödyllistä, voi lähteä liikkeelle vaikka pelkillä matkakuluilla.

Käyttäjän joukorep kuva
Jouko Repo

Myös ’ ei ammattilainen’ kehtaa pyytää palkkion, vaikka olis sitten saikulla. Se on maan tapa, että imuroidaan irtorahat pois kuleksimasta omaan taskuun, hakumatkankin voi tehdä taksilla. Tietysti jonkun toisen laskuun.

https://www.iltalehti.fi/politiikka/76c2b2a5-654f-...

Käyttäjän KirjoituksiaSalosta kuva
Mikko Engren

Se oikea asia menee niin, että eri virkamies instansseilla on rahaa ties mihin roskaan, ja se myönnetään, jos oikea tyyppi sitä hakee. Poliittisessa kentässä puhutaan toisaalta pienistä puroista menojen hillinnässä mutta ei koskaan menoerissä jossa rahaa jaetaan ties mihin järjettömyyteen. Pieni summa taas tietysti kunhan verrataan pientä erää vaikka linnunradan tähtien määrään mutta ei se asian järjettömyyytä muuta miksikään joku vuotuinen taiteilija apuraha 100k€ olisi ymmärrettävissä kun taas tänmä ei vaikka kuinka kääntäisi ja vääntäisi.

Käyttäjän lindapelkonen kuva
Linda Pelkonen

Hyvä kirjoitus Petra! Media-alalla palkat ja palkkiot vaihtelevat suuresti ja olen muutaman kerran meinannut tukehtua aamukahviin kun olen kuullut miten vähäiseltä vaikuttavista tehtävistä tienaa paljon paremmin kuin jotkut muut jotka painaa hommia niska limassa. Pienen kateuden hetken jälkeen olen kuitenkin pyrkinyt ajattelemaan, että sehän on vain hyvä, että hommista maksetaan. Sehän merkitsee sitä, että myös muilla on mahdollisuus hinnoitella itseään paremmin. Hyviä palkkoja suurempi ongelma on, että moni ei osaa vaatia palkkaa tarpeeksi, jolloin matalista korvauksista tulee niin sanotusti uusi normaali. Vaikka en toki väitä, että kyse on vain pelkästään siitä, että osaa tai kehtaa pyytää paljon rahaa, mutta eihän sekään ole hyvä jos koko ajan tyydytään pienempiin ja pienempiin palkkioihin ja huonompiin työehtoihin jollain tietyllä alalla.

Käyttäjän KirjoituksiaSalosta kuva
Mikko Engren

Saataisiin hyvä 10 videon ja 50 000 € youtube performanssi vaikka siitä kuinka Linda Pelkonen kokee videoissa joutuneensa ties minkä attackin kohteeksi kun samalla käteen jäi kaikesti kuvitteellisesta valheesta oikeuteen sanata "törkeä ämmä" josta joku sai jopa tuomion. Jos joku ihminen ansaitsisis kuvitteelisen elinikäisen bannin nettiin niin juuri tämä Linda.

Käyttäjän PetraNyqvist kuva
Petra Nyqvist

No niin, Mikko Engren ansaitsi tällä kommentillaan bannit blogiini. Ei valitusoikeutta. Hyvästi, Mikko!

Käyttäjän lindapelkonen kuva
Linda Pelkonen

Tiedoksi Mikko että kyseinen asia käsiteltiin oikeudessa, koska poliisi totesi esitutkinnassaan että kolmea henkilöä on syytä epäillä rikoksesta ja syyttäjä nosti asian. Ihmeellistä vähättelyä asiasta, jossa viranomaiset ovat tutkimalla selvittäneet, että on tapahtunut kunnianloukkausrikos ja uhkailua. Syyttäjänkin mielestä kyse on vaientamisyrityksestä.

Käyttäjän MaxStenbck kuva
Max Stenbäck Vastaus kommenttiin #44

Se mitä mieltä syyttäjä on, ei varsinaisesti ole argumentti lainkaan. Ei syyttäjä voita kaikkia juttuja, joista nostaa syytteen. Oikeuden tuomio sitä vastoin on pätevä argumentti ja olet aivan oikeassa, että Engrenin kommentti on lievästi ilmaistuna ihmeellinen.

Käyttäjän jannekejo kuva
Janne Kejo

Tärkeä kysymys on myös se, mitä muuta meiltä jää huomaamatta sen takia, että olemme keskittäneet huomiomme tällaiseen kohuun.

Usein kiinnitetään huomio siihen, mitä media esittää. Harvemmin kiinnitetään huomio siihen, mistä media vaikenee, vaikka tärkeimmät asiat löytyisivätkin ehkä juuri sieltä.

Mitä saa 50 000 eurolla? Ehkä pari lusikallista hyvää ja ravitsevaa kaurapuuroa jokaiselle suomalaiselle. Montako päivää kannattaa keskittyä sellaisesta kohisemiseen?

Käyttäjän majuripasi kuva
pasi majuri

On ollut valtiolta totaalimunaus laittaa 50.000 moiseen roskaan. Se virkamies, joka on allekirjoittanut sopimuksen myyjien kanssa, voi varautua selittämään päätöstään esimiehilleen.

Ei kai täällä kukaan sitä kritisoi että myyjä sai revittyä 50.000 muutamista minuuttien mittaisista kännykkävideoista vaan sitä että valtio lähti maksamaan. On ollut idioottimaista jo lähtökohtaisesti olettaa että ihmisiä kiinnostaa keski-ikäisen lähes nobody-pariskunnan löntystely infraa esittelemässä muutamissa paikoissa Suomessa.

Jos valtion puolelta olisi oltu huolellisia, olisi voitu harkita muutamaa seikkaa: Kiinnostaako aihe ketään, ovatko esiintyjät kiinnostavia, onko heillä yleisöä kohdemediassa ja kuinka paljon, voivatko he laittaa demon pyörimään YouTubeen jotta saataisiin ennakkokuva siitä onko markkinoita, voisiko saman tehdä esim. pyydettynä Suomen suosituimmilta nuorisotubettajilta, joilla on jo valmiiksi lähes miljoonayleisö? Ja lopuksi, miksi näin ei toimittu?

Myyjien tuottamaa kännykkämateriaalia voi verrata kehen tahansa virtasen tekeleisiin. Olen sen verran nähnyt muidenkin virtasten matskua, että itse pidän nyt nähtyä lopputuotosta pelkkänä roskana ja se vain on mielipiteeni.

Kun tunnen joitain fiksujakin henkilöitä, heiltä voisi olettaa syntyvän seuraavanlainen idea: Mitäs jos lomailtaisiin tänä vuonna kaupungeissa x, y, z ja ö. Otetaan kännykällä videota ja höpötetään jotain älykästä ja laitetaan YouTubeen. Niin, ja ettei ihan lomailtaisi omalla kustannuksella, ostaisikohan joku hölmö oikeudet videoihin niin saisimme bensarahat reissulle? Kännykkä ja tietokonehan meillä jo on, ja netistä imuroitu editointiohjelma.

Käyttäjän valpperi kuva
petteri ritala

Ei muutaku valtio oikeuteen, tää on katastroohvi! :)

Tommi Mäkinen

kas kummaa että ritalan mielestä oli ihan ookoo laittaa 50 000 turhaan :D
aina retardit puolustelee toisiaan, typical

Käyttäjän PetraNyqvist kuva
Petra Nyqvist Vastaus kommenttiin #40

Syyttä retardiksi kutsuminen on blogissani kielletty. Jos haluat jatkaa kommentointia, tason on parannuttava.

Käyttäjän PetraNyqvist kuva
Petra Nyqvist

Kriitiikki ok, mutta olen eri mieltä kanssasi siitä, että Roiha ja Hazard ovat nobodyjä. Mielipiteesi heijastelee korkeintaan sitä kulttuuri-ilmastoa, jossa elät.

Mikko Roihan ohjaustöitä pelkästään teattereissa:

Maailman laidalla (1998), Vapaa teatteri
Niskavuoren Heta (1999), Kajaanin kaupunginteatteri
Niskavuoren naiset (1999), Rakastajat-teatteri (Pori)
Valokuvavarkaat (1999), Seinäjoen kaupunginteatteri
Tohvelisankarin rouva (2001), Kouvolan Teatteri
Anna Liisa, Joensuun kaupunginteatteri (2000) ja Vaasan kaupunginteatteri (2003, myös lavastus)
Niskavuoren nuori emäntä (2001), Seinäjoen kaupunginteatteri
Pesärikko (2003), Seinäjoen kaupunginteatteri
Elämä ja kuolema (2004), Oulun kaupunginteatteri
Kovan onnen lapsia (2004), Kuopion kaupunginteatteri (myös lavastus)
Kipinähai (2004), Tampereen yliopiston näyttelijäntyön laitos (myös lavastus)
Kolme sisarta (2004), Lilla Teatern
Pienin yhteinen jaettava (2006), Teatteri Turmio/Tampereen Työväen Teatteri/Oulun kaupunginteatteri
Seitsemän veljestä (2008), Tampereen Työväen Teatteri
Sulaketta lainaamassa (2008), Tanssiteatteri Minimi (myös käsikirjoitus ja lavastus)
Juha (2010), Tanssiteatteri Minimi/Korjaamo Teatteri/Seinäjoen ja Turun kaupunginteatterit (myös käsikirjoitus ja lavastus)
Vincent River (2010), Vapaa Teatteri/Korjaamo Teatteri/Tampereen Työväen Teatteri/Turun ja Lahden kaupunginteatterit (myös lavastus)
Villisorsa, Tampereen Työväen Teatteri/Lahden kaupunginteatteri (myös dramatisointi ja lavastus)
Kenttä, Vapaa Teatteri/Korjaamo Teatteri/Kajaanin ja Vaasan kaupunginteatterit
Vastarinta, Vapaa Teatteri/Teatteri Jurkka/Jonsuun kaupunginteatteri

Kaarina Hazardin ansioita:

1995 Kasvoton mies bensa-aseman asiakas
1998 Liian paksu perhoseksi Kaisu Anneli Ketonen
2000 Pelon maantiede Kristiina Kukkonen
Viimeiset mitalit Nurse
2007 Miehen työ Asiakas / lääkäri 1
2008 8 päivää ensi-iltaan näytelmän imettäjä
2009 Keinu kanssain
Postia pappi Jaakobille Leila Sten
2010 Paha perhe hoitaja
2011 Pussikaljaelokuva kirppismyyjä
2012 Vares – Uhkapelimerkki Selma Natunen
2014 Kummeli V Justiina
2015 Kätilö Keskimölsän akka
Teater/Kokkolan ja Savonlinnan teatterit/Riksteatern (myös sovitus ja lavastus)
Sylvi, Vapaa Teatteri/Klockriketeatern/Turun ruotsalainen teatteri/Wasa

Tunnustuksia:

Paras draamakäsikirjoitus, Venla 2007 yhteistyössä Leea Klemolan kanssa: Hopeanuolet[11]
Aleksis Kiven Seuran Eskon puumerkki -palkinto 2010.[12]
Ehdolla Pohjoismaisen elokuva- ja televisiorahaston palkinnon saajaksi parhaasta käsikirjoituksesta yhdessä Leea Klemolan kanssa: Myrskyn jälkeen[13]
Parhaan käsikirjoittajan Kultainen Venla-palkinto 2017 yhdessä Leea Klemolan kanssa Myrskyn jälkeen -sarjasta.
Parhaan naisnäyttelijän Kultainen Venla-ehdokkuus 2017 Myrskyn jälkeen -sarjasta.

Lisäksi kirjoja, kolumneja, radiotyötä jne.

Että se siitä väheksymisestä.

Käyttäjän asco73 kuva
Asko Telinen

Kuten nyt huomatiin, tämäkään ansioluettelo ei takaa laatua.

Käyttäjän PetraNyqvist kuva
Petra Nyqvist Vastaus kommenttiin #48

Asko kehuu katsoneensa videoita 5-10 sek ja tuntee niiden laadun. Oletko myös lukemista vaille lääkäri?

Käyttäjän asco73 kuva
Asko Telinen Vastaus kommenttiin #69

Kyllä näköjään tunsin varsin hyvin. Nyt kun väitit ettei laatu muka selviäisi 10:ssä sekunnissa niin kävin katsomassa videon(t) ja valitettavasti laatu on juurikin sitä sekundaa läpi koko videon. Surullista...

"Oletko myös lukemista vaille lääkäri?"

Voisitko kenties bannata itsesi tästä keskustelusta?

Käyttäjän maxjussila kuva
Max Jussila

”Suomessa tarttee helvetin vähän”.

-Tuntematon

Tommi Mäkinen

Tuukka Temonen puolusteli että ammattinäyttelijät on kalliita. On varmaan, mut mitä se tähän liittyy? Nää tehny jollai ilmasella windowssin movie makerilla youtube-pätkiä mitä yhelläkin oli 142 katselukertaa, ni 10kpl niitä ja 50000€ :D Jengi tehny samalla systeemillä pätkiä millä satoja tuhansia miljoonia katselukertoja, mut pitää näköjää tuntea niitä apurahnojen antajia ni ihme pa**asta saa kymmeniä tuhansia löysää rahaa..

Käyttäjän Ukkram09 kuva
Markku Laitinen

Windowsin Movie maker on maksullinen ohjelma nykyään. Se oli aikanaan ilmainen, mutta päivitykset ovat poistaneet sen niiltä koneilta, joille se on ollut ladattuna. Nykyään sen voi ostaa. Editointiohjelmat mitä netistä saa ilmaiseksi ladattua, eivät toimi ainakaan omalla koneellani kunnolla. Ilmainen Movie maker oli todella hyvä editointiohjelma ja uutta maksullista en ole vielä kokeillut.

Muuten kyllä samaa mieltä kommenttisi kanssa, vain pieni oikaisu Movie makerista.

Tommi Mäkinen

Joo niin huomasin kun yks päivä videoita tein youtubeen. Mutta helppo krakata, käynnistää sen tuoraan tiedostosta "C:\Program Files (x86)\Windows Live\Photo Gallery\MovieMaker.exe" -juuritiedostosta eikä työpöydältä niin toimii iloisesti eikä kysele mitään :D

Tommi Mäkinen

klikkaat hiiren oikeella ton tiedoston kohdalla siellä C:llä, ja
Send to > Desktop (create shortcut) sitä ennen poistat sen originaalin lätkän työpöydältä ja Mazel Tov! Toimii ko halko :D
Monta kertaa käyttänyt nyt eikä kyselee enää midis. Köyhällä kun ei oo varaa mihinkää maksullisiin laittaa, kun huomasin että muuttunut maksulliseksi ni alle minuutissa löysin youtube-videon missä noi ohjeet kerrottiin..

Käyttäjän Ukkram09 kuva
Markku Laitinen Vastaus kommenttiin #92

Ok, kiitos tiedoista. Olen meinaan juuri aikeissa ostaa maksullisen version, mutta kokeillaan saako sen krakattua. Tosin en ole kyseistä hommaa koskaan ennen tehnyt.

Viimeksi tein tällaisen videon sillä ilmaisella versiolla ja ajattelin syksyn pimetessä keskittyä tekemään uuden vastaavan, vain hieman paremmalla musiikilla varustetun.

https://www.youtube.com/watch?v=g0H_tMWxXXg

Käyttäjän PetraNyqvist kuva
Petra Nyqvist

Pertti voi lukea, ja mikä ettei Terekin, kohdan blogistani: "Se, että työn ilmaisun välineeksi on valittu tubettajamainen ilmiasu, ei tarkoita, että kyse olisi automaattisesti tubetustasoisesta työstä." Voin kuvitella Pertin ja Teren katsomassa Blair Witch Pprojectia ja ihmettelemässä, miksi siinä ei ole ammattimaista kuvauslaatua.

Käyttäjän JanneSalonen11 kuva
Janne Salonen

Ihan anekdoottina, Blair Witchin budjetti oli suurinpiirtein saa kuin nyt puheena olevassa projektissa.

Käyttäjän PetraNyqvist kuva
Petra Nyqvist Vastaus kommenttiin #46

He onnistuivat markkinoinnissaan erinomaisen ammattimaisesti.

Käyttäjän beige03 kuva
Risto Laine

Valkoinen etuoikeuttu hempsankeikka vassari ei tienaa, vaan ansaitsee se on tasa-arvoa.

Valkoinen etuoikeutettu hetero porvari ei ansaitse, vaan tienaa ja se on riistoa.

Logiikka on tämä tässä kännyvideo touhussakin. Heh voe halvattu.

Käyttäjän ilkkah kuva
Ilkka Huotari

Ei valtion tietenkään tällaista pidä rahoittaa.

Mutta koska valtio rahoittaa kaikkea paljon järjettömämpääkin, jotenkin kaikesta ei jaksa pöyristyä. Vaikka pitäisi jaksaa.

"Akatemialta yli miljoona euroa somali- ja sukupuolitutkimuksille"
https://yle.fi/uutiset/3-6138682

Käyttäjän JanneHildn kuva
Janne Hildén

Lähestymistapa on "tubettajatyylinen”, viittaisi että haetaan melko nuorta katsojakuntaa. Varmaan juuri siksi videossa esiintyy nuorison suosikkitubettajat Kaarina Hazard ja Mikko Roiha.

Käyttäjän PetraNyqvist kuva
Petra Nyqvist

Suoraan sanottuna epäilen kovasti. Jos haettaisiin nuorta katsojakuntaa, haettaisiin mukaan joku Tuure Boelius kertomaan Saimaan kanavasta faktaa. Kyllä (me) keski-ikäisetkin nähdään Youtube-kamaa.

Käyttäjän puppek kuva
Tuomas Karhunen

Kuinka suuri tuohon heitetyn rahamäärän pitäisi olla, että Petrakin ärähtäisi? 100k€? 500k€?

Käyttäjän PetraNyqvist kuva
Petra Nyqvist

Kyllä tuollaiset summat saisivat ärtymään, mutta ne eivät toteudu, joten ajatusleikkisi on aika hypoteettinen. Ja kuten olen aiemmin edellä todennut: kyllä minäkin voisin elää ilman tuota projektia. Toisaalta tiedostin juuri tuntevani aika huonosti suomalaista infraa ellei puhuta saaristoteistä.

Blogini pointti on, että kyllä sitä ammatilaisen työtä saa näkyä ilman että tarvii joka kerran vetää herneitä nenään. Suomessa on jotenkin sellainen nihkeä tunnelma jos joku laskuttaa isosti. Poikkeuksena ehkä joku Jari Sarasvuo. Hänen laskuttamisiaan ei ihmettele tietääkseni kukaan.

Käyttäjän mattivillikari kuva
Matti Villikari

”En lähde arvostelemaan itse työtä, sillä se on ammattilaisten tekemä, ja muu sisältö ja taso on niin ikään silloin makuasia.”

Jopa on erikoinen ajatus. Tekijät eivät ole mainosfilmi-alan ammattilaisia. Kysymys ei myöskään ole ”taiteesta”, minkä arvosteleminen on makuasia.

En voi mitään sille, että mielestäni lopputulos vaikuttaa stand-up-komiikalta, mutta se ei kai ole ollut tekijöiden tarkoitus.

http://teresammallahti.puheenvuoro.uusisuomi.fi/26...

Käyttäjän PetraNyqvist kuva
Petra Nyqvist

MIksi minun pitäisi ottaa sama näkökulma kuin muissa blogeissa tai kirjoituksissa on tehty? Valitsen itse oman näkökulmani, kiitos.

Käyttäjän deneidez kuva
Petri Pakarinen

Kuulin tästä ja ajattelin, että videot ois jotain roskaa, mutta ei nuo ihan tavallista materiaalia ole. Vieressä samaa videota katsellut media-alan opiskelija myös varmisti asian, ettei tuollainen ihan kaikilta onnistuisi. Videoissa kun on amatöörimainen tunnelma, joka on tehty kuitenkin ammattimaisesti.

Palkkiomäärä taas voi hyvinkin olla kohtuullinen, jos miettii miten paljon aikaa leikkaus sun muut tarvitsee. Videon tarpeellisuudesta taas en sitten tiedä.

Käyttäjän MaxStenbck kuva
Max Stenbäck

Hauskahan tuo on. Ja sekin satiiri olisi jäänyt tekemättä ilman LVM:n videoita.

Käyttäjän Granu kuva
Arto Granlund

Onko 50.000 paljon vai vähän. 50.000 jaetaan ensin summa kahdelle, vähennetään kulut kuten bensat, majoitukset, eläkemaksut, verot ym. Siitä vaan arvioimaan mitä jää käteen per. nuppi.

Käyttäjän myyrylainen kuva
Jorma Myyryläinen

Kovinkin moni tuossa yläpuolella esittää ministeriössä tehdyn hätäinen päätös. Milläköhän perusteella? Ollaanko oltu kärpäsenä katossa seuraamassa päätöksentekoprosessia valmisteluineen ja päätöksineen sekä sopimusneuvotteluineen?

Epäilenpä siellä harkitun tarjousta ajatellen nimenomaan potentiaalisia kohderyhmien ja valitun ilmaisukielen suhdetta (ed.sis.hyv.taht.pos.ajat.)

Mitä taas tulee tekemisen ammattitaitoon niin minusta tuo katsomani oli hienosti käsikirjoitettua ja esitettyä. Ei menne ihan tuosta vaan tubepurkkiin keneltäkään, sellaista siskontyttöä tai veljenpoikaa ei olekaan vaan vaatii ammattimaisen valmistelunsa ja vielä jälkityötkin sekä harjaantuneet esiintyjät.

Enkä oikein näe pahaakaan siinä, että verorahoilla rakennettavaa ja kunnossapidettävää infrastruktuuria esitellään maksajille ja omistajille. Sarja ansaitsee myös muita levityskanavia, vaikka esimerkiksi YLE ja koulut sekä myös julkisten tilojen mainosnäytöt j.n.e.

Käyttäjän PetraNyqvist kuva
Petra Nyqvist

Jorma, jotkut kommentaattoreista kehuivat tehneensä arvion työstä jo kymmenen sekunnin perusteella. Aika kova tulos.

Käyttäjän myyrylainen kuva
Jorma Myyryläinen

Niin, ehkä ministeriön päätöksentekoa on havainnoitu samoilla paranormaaleilla kyvyillä. Itse en, valitettavasti, pysty enkä kykene samaan jonka takia minulle pukkaa kateuden vihreää sappea pintaan.

Käyttäjän PetraNyqvist kuva
Petra Nyqvist

https://www.youtube.com/watch?v=doSNPRkthL4&index=...

Katsoin nyt tämän Saimaan Kanavan. Tämä oli itse asiassa ihan kiva video. Sopisi varmasti ihan hyvin koulussa katsottavaksi.

Käyttäjän pekkapylkkonen kuva
Pekka Pylkkönen

Miksiköhän ihmisten reaktiot poikkeavat niin rajusti seuraavanlaisissa tilanteissa:

- yksityishenkilö ostaa epämääräistä taidetta 50.000€:lla vs. Julkinen sektori ostaa sitä 50.000€:lla.

- yksityinen ihminen juo kavereineen kymppitonnilla viinaa vs. Poliitikot juovat kymppitonnilla viinaa.

- yksityinen ihminen lahjoittaa vasemmistonuorille kymppitonnin vs valtio antaa vasemmistonuorille kymppitonnin.

Jne jne.

Totta hemmetissä taiteesta pitää saada pyytää ihan mitä vain mutta maksajan on syytä haluta sitä ja maksaa viulut omasta kukkarostaan. Mitä laajemmalle veronmaksaeurojen kanssa toilailu levittäytyy, sitä vittuuntuneemmaksi ihmiset tulevat. Byrokraatit eivät näytä ikinä oppivan sitä että veroeuroja pitää käyttää vastuullisesti, tehokkaasti ja vaikuttavasti. Nyt sata ihmistä näki aneemisen esittelyn pyörätiestä. Vmp.

Ihmiset muuten maksavat kulttuurista ihan vapaaehtoisestikin, kunhan se vain on hyvää. Ja tuomarina toimivat tietysti ihmiset itse.

Käyttäjän PetraNyqvist kuva
Petra Nyqvist

Vähän samasta syystä kun ihmiset kiukustuvat suunniltaan kun kuulevat että kansanedustajien palkka nousee.

Mistään muusta sitten ei välttämättä malteta kiinnostua.

Käyttäjän pekkapylkkonen kuva
Pekka Pylkkönen

Olisihan tuon taideteoksen tarpeellisuus voitu mitata yksinkertaisella keinolla: löytyykö sille halukkaita maksajia.

Toinen ongelma on se että esillä ollut järjestely ei kohtele toimijoita tasapuolisesti. Jos valtiolla on tarve saada tiedotusta tai taidetta ulkopuolelta, pitää toki antaa muillekin mahdollisuus tarjota sitä. Tuollaiset hyvätäti-verkostot eivät kuulu oikeusvaltion olemukseen.

Käyttäjän myyrylainen kuva
Jorma Myyryläinen Vastaus kommenttiin #73

Käsittääkseni ministeriöiden ovet ovat auki myös Pylkkösen tarjota niille tekemisiään. Luulenpa kauppojen syntyvän jos hän pystyy vakuuttamaan potentiaaliset ostajat ideoillaan ja osaamisellaan sekä tarjous osuu k.o. organisaation sen hetkisiin tarpeisiin tai saa heidät muuten näkemään tarjouksen mahdollisuudet.

En pidä tähänastisen näkemäni perusteella LVM:n tarttumista tuohon heille tehtyyn tarjoukseen ollenkaan epäonnistuneena. En aiheen ja sen käyttötarkoituksen suhteen enkä työnlaadun suhteen.

Onko Pylkkösellä jotain todisteita hyvätäti-verkostosta tässä k.o. tapauksessa?

Käyttäjän AOBrusi kuva
Antti Brusi

Joo tuli katottua noita pätkiä sillä silmällä. Kokonaisuus jäi latteaksi ja huomio kiinnittyy muutamaan peruslaatua olevaan virheeseen ja siihen, että viesti infrasta jää keskenkutoiseksi.

Ensimmäisenä nuo puhekuplat joiden tarkoituksena lienee selvittää mistä on oikein kysymys. Niitä ei missään nimessä saa sisällyttää kuvamateriaalin. Toimiakseen ne tarvitsevat oman kokonäytön "otoksen" still kuvana. joka toimii tavallaan siirtymänä seuraavaan otokseen. Suora leikkaus ei toimi. Klippien väliin on ehdottomasti lisättävä efekti.

Intro, jossa liikkuu joitain lastenvaunuja, junia, laivoja tai muuta on järkyttävä ja pahinta on se, että se myös näyttää halvalta. Intro on tärkeä ja siihen pitää panostaa. Sanoisin, että tuon tekemiseen mennyt n. 15 minuuttia.

Kännykkä ei vain toimi kuin hetkittäin kuvamateriaalin lähteenä. Valovoima ei yksinkertaisesti riitä ja siksi esim. hämärän tai jopa pimeän klippien antamia lisävaikutelmia kokonaisuuteen ei voi käyttää.

Ehkä suurin puute on ns. historiallisen aspektin puuttuminen. Infra ennen ja nyt olisi tuonut huomattavasti lisäarvoa. Vaikkapa kehä III:sen tiimoilta olisi löytynyt materiaalia vaikka miten. Millainen ko. väylä on ollut 20v sitten ja millainen se on nyt.....

Ei vain toimi, kokonaisuus peittyy tuskan ja hämärän rajamaille kun katselee tekijöiden kasvoja ja koittaa löytää alkuperäistä ideaa, jostain takaa,

Ai niin Porin satama kuuluu niihin, joiden tulevaisuus on vaakalaudalla. Yksinäinen rekka tosin ilmaisi hyvin...miten siellä menee. Tyhjä satama ei välttämättä ole paras kuvauskohde.

Editointi on surkea ja käsikirjoitus, jos sellaista on edes tehty onneton. Informaatio ei aukea ja näin ollen ko. projekti kuuluu sarjaan hohhoijaa.

Toivottavasti sarkasmini ymmärretään. Tosiasia on kuitenkin se, että tuotos on kammottavaa katseltavaa. Turha puhua editoinnin kalleudesta kun sellaista ei edes ole. Kunnon kässäristä puhumattakaan. Ei hyvä.

Käyttäjän AOBrusi kuva
Antti Brusi

Hetkinen nyt. Kävin ja klikkasin suosittele osiota ja jukra tuli yksi pojo lisää. Ei tosiaankaan ollut tarkoitus, mutta en näköjään voi poistaakkaan omaa suositteluani. Aika hämmentävää.....klikkasin uudestaan. Kolme pojoa jäi ja kaksi on suositellut....no nyt korjaantui. Kaarina vaikenee.

Käyttäjän PetraNyqvist kuva
Petra Nyqvist

Ei sitten tuo Youtube ole tuttu?

Käyttäjän AOBrusi kuva
Antti Brusi Vastaus kommenttiin #102

Sori nyt ei mene tajuntaan. Jos meinaat noita videoita. Kävin ja katsoin. Mutta tuo suosittele nappula oli outo......

Käyttäjän AOBrusi kuva
Antti Brusi Vastaus kommenttiin #102
Käyttäjän kyy kuva
Mark Andersson

Typerin kommentti minkä olen nähnyt aiheesta on Ylen toimitusjohtajalta, joka paheksuu "ylihintaa".

Asioista jotain tietävänä (toisin kuin useimmat paheksujat) voin kertoa että Ylä-Anttila ei saisi omassa talossaan aikaiseksi alkeellisintakaan 100-minuuttista video-ohjelmaa viidelläkymmenellä tonnilla.

Vai ollaanko ihan oikeasti hallituksen linjalla siinä, että työstä ei pidä maksaa palkkaa?

Tommi Mäkinen

Liikenne- ja viestintäministeriö on tilannut 50 000 eurolla videoita, joilla esiintyvät Junes Lokka ja Jiri Keronen. Ministeriö pitää hintaa sopivana. Liikenne- ja viestintäministeriön viestintäjohtaja Susanna Niinivaara kommentoi hankintaa Iltalehdelle. Hän huomauttaa, että videot ovat kotikutoisuudesta huolimatta editoituja. Niinivaaran mukaan hanke on tilattu suorahankintana, eli sitä ei siis ole kilpailutettu. – Se on tässä tapauksessa ollut tarkoituksenmukaista, koska heillä juuri oli tämä idea. Meillä on sopimus tuotantoyhtiö Aamun kanssa. Tuotantoyhtiö hoitaa laskutuksen Juneksen ja Jirin kanssa. – Viranomaisviestijän tulee nykyisin toimia sekä perinteisessä että sosiaalisessa mediassa. Etsimme jatkuvasti uusia keinoja sosiaalisessa mediassa toimimiseen. Se kuuluu viestintästrategiaamme. – Siinä on ruumiit läsnä. Ruumiissaamme jaamme tämän yhteisen paikan ja hetken. Se on todella konkreettista. Se on sitoutumista siihen, mitä juuri nyt tapahtuu, Lokka kertoo. – Meidän palkkiomme on vaatimaton kuvassa esiintymisen taksa. Ideoinnin, suunnittelun ja tiedonhankinnan teemme rakkaudesta infraan, Jiri Keronen kertoi.
https://www.youtube.com/watch?v=qFYaGZzqOzk

Tommi Mäkinen

Juneksella ja Tiinalla on livenäkin aina enemmän katsojia kun kaikkiaan on Hazardilla näyttökertoja sen jollain videoilla :D Vasemmisto-anarkistitkin niitä kattelee kun siel on aina muutamakymmen alapeukkua. Vasemmistokin niitä kattoo kun ei sillä porukalla kukaan tee liveskriimejä. Vasemmistot vaa synkkänä slaba ottassa vastustaa kaikkee ja pöyristelee kilpaa toisiensa kanssa jostai turhasta.
Isänmaallisilla on aina hyvä meininki skriimeissä, nauretaan noille pelleille ja medialle sun muuta kivaa :D
Sekös vasemmisto/feministi/suvakkeja harmittaa....

Käyttäjän PetraNyqvist kuva
Petra Nyqvist

Jaa. Onko sinun mielestä "isänmaallista" että peffeillään, haukutaan suomalaisia, suomalaisten ulkonäköä, valehdellaan heistä ja puretaan muutenkin omaa tyytymättömyyttään yhteiskuntaan kyseenalaisin, jopa rikosten keinoin? Jotenkin kyllä surkuttaa tämä jengi joka ihailee lain tuolla puolen haahuilevaa porukkaa, jolla arki pyörii vaan liveissä eikä missään työelämässä tai muussa järkevässä. Totta kai pariskunnalla, jotka vetävät päihteitä kameran edessä ja jotka tekevät lähes mitä tahansa huomion vuoksi, on katsojia. En usko että monikaan haluaa alentaa itsensä sellaiseksi huomiopelleksi.

Tommi Mäkinen

Tiedän että surkuttaa :( Teillä tiedostavilla vastuullisilla oikeassaolevilla on aina huono olo. Pitää pöyristellä ja huomautella ja muistutella meitä vähän paskempia tyyppejä aamusta iltaan. Päättäjätkään ei muista jokaikisessä asiassa ottaa huomioon intersektionaalista feminismiä. :(

Olikos se Veronika Honkasalo vai kuka lasketusti pöyristyi jotain yli 300 kertaa vuodessa? :D Mahtaa olla elämä helvettiä. Eikös tämä sama tyyppi hommannut laittomille läpsyttelijöille yksityislääkärit ja yksityishammaslääkärit + kaikki muut samat kuin meille suomalaisille toimeentulotuen saajille, paitti ei tietenkään mitää inhottavia aktiivimalleja? Itse köyhänä joudun jonottaa yli vuoden hammaslääkäriin(yli 2v sitten ilmottauduin, huom. 3. hoitokerta oeoe), lääkäriin pääsen komeesti muutamassa kuukaudessa..

Ja tuntuu että silti että en oo niin paskana kuin te paremmat ihmiset :D
Antabusta naamaan ja bändihommia piisaa..♪♫♪♫

Tommi Mäkinen Vastaus kommenttiin #89

Täst tuli mieleen, että en ymmärrä kun aina ulisette laittomien ihmisoikeuksista. Missä on naisten ihmisoikeudet? Tyttöjen? Poikien?
http://professorinajatuksia.blogspot.com/2017/05/n...
"Naiset maahanmuuttopolitiikkamme uhreina, joista kukaan ei tunnu välittävän"

Jatkuvasti raiskauksia ryöstöjä murhia eikä saa poistaa maasta, vaan houkutellaan viel lisää. Suvakeilla on todella paljon verta käsissään..
Onneks oon 110-kilonen iso ruma äijä, ni ei tartte noita seksuaalikepposii ainakaa pelätä.. :D

Käyttäjän PetraNyqvist kuva
Petra Nyqvist Vastaus kommenttiin #91

En nyt muista äkkiseltään kirjoittaneeni koskaan blogia mistään ihmisoikeuksista. Pysy asiassa.

Käyttäjän heikkironkko kuva
Heikki Rönkkö

Näitä Tyynen sote- päivityksiä on nähnyt kaikki:

https://youtu.be/k0pDcVdCBMM

Käyttäjän janikorhonen kuva
Jani Korhonen

- "Jos olet muusikko, ihmiset pyytävät sinua soittelemaan juhliinsa ilmaiseksi"

Niin, ja jos olet matemaattisen koulutuksen saanut, ihmiset pyytävät apuasi korkolaskuissa, jos olet insinööri, ihmiset pyytävät sinua korjaamaan laitteita, jos olet IT-alalla, ihmiset pyytävät apuasi tietokoneen käytössä, jne. En näe tuossa ongelmaa.

Mitä itse aiheeseen tulee, niin en ota kantaa videoiden laatuun tai hintaan, mutta minusta liikenneministeriön ei olisi pitänyt moisia videoita tilata keneltäkään. Minusta tuollainen ei kuulu ministeriön toimenkuvaan. Mitä hyötyä noista videoista on kenellekään? Paikkakuntalaiset itse varmaan kyllä näkevät ja tietävät millaista infraa heidän kotipaikkakunnallaan on. Kukaan tuskin jonkun pyörätien tai sataman takia millekään paikkakunnalle turistina matkustaa. Kuuluisammat nähtävyydet (kuten vaikka mainittu Saimaan kanava) taas tunnetaan muutenkin.

Käyttäjän AOBrusi kuva
Antti Brusi

Päivastoin sukulaislisää hintaan 20%:a ja sukulaisalennus 10%. Sillain nuo asiat hoidetaan.

Käyttäjän heikkironkko kuva
Heikki Rönkkö

Ovatko ammattilaiset joutuneet vähitellen ministeriön taikapiiriin ja alkaneet enemmän ja enemmän ymmärtää ministeriön odotuksia?

Jos Tiitisen lista joskus paljastuu, sieltä löytyy niitä samoja kulttuurihenkilöitä jotka riensivät Kekkosen lastenkutsuille Tamminiemeen. Voidaan sanoa UKK:n päästäneen heidät lähelleen taikapiiriin eikä päästänyt enää irti.

Niin toimii kulttuurihegemonia. Taiteilijoiden, kirjailijoiden ja muiden henkisen alojen työntekijöiden (toimittajat!) toimeentulo riippuu apurahoista ja prenikoista. Niitä varten heidän on pakko kuulua ammattijärjestöön saadakseen sen suositukset.

Käyttäjän TapaniTuominen1 kuva
Tapani Tuominen

On päivän selvää, että Nyqvist ja muut vasemmistolaiset puolustelevat tässä ja muussa mediassa samaa aatetta edustavia Hazardia ja Roihaa vain aatteen palosta.

Heidän tekemänsä videot ovat aivan ala-arvoisia ja niistä maksetut korvaukset pitäisi periä takaisin, aivan kuin tehdään huonon remontin tehneeltä "ammattilaiselta". Eihän remonttimiehellekään makseta sen mukaan kuinka monta päivää hän maalaa huonosti seinää. Lopputulos ratkaisee ja se on jokaisen nähtävillä netissä. Ikävä kyllä.

Käyttäjän PetraNyqvist kuva
Petra Nyqvist

En ole vasemmistolainen. Yrittäisitkö pysyä palstan sääntöjen puitteissa, kiitos.

Käyttäjän magi kuva
Marko Grönroos

Sinällään hinta ei vaikuta mitenkään suurelta. Yhteensä 600 € per päivä kahdesta henkilöstä siis tekee 40 €/tunti, per työnantajamaksut sun muut. Päästään ehkä 25 egeen/tunti palkkaa jos ei siis ole mitään muita kustannuksia. Huisaa.

Jakson käsikirjoitus 1 päivä, valmistelu 1 päivä, kuvaus 1 päivä, animaatiot ja tekstitykset 1 päivä, editointi 2 päivää ja asiakasyhteyden hoito 1 päivä = 7 päivää. Tekisi 4200 €/jakso. Plus matka- ja muut kulut, mahdollisesti vähäisiä välinekustannuksia, jnpp.

Jaksojen pituus on n. 10 minuuttia. Editointiin menee tyypillisesti 1–2 tuntia per minuutti lopputulosta, vaikka toki riippuu paljon materiaalista, tavoitellusta laadusta ja välineistä. Editointia ei tuollaisissa videoissa välttämättä näe yhtään mitenkään ja loppuvaikutelma voi olla, että oli kuvattu kerralla purkkiin. Otoksista koottu materiaali tyypillisesti editoituu 1/10-osaan tai huomattavastikin vähemmäksi. Siitä arvio 2 päivää, johon voi sisältyä asiakasvuorovaikutusta.

Noissa videoissa "tubettava" olemus ja kännykkäkuvalaatu oli ehkä yritys johonkin taiteelliseen ilmaisuun, mutta varmasti monien mielestä epäonnistui pahasti. Kumpikaan tekijöistä ei taida olla videomedian ammattilainen (eikä ehkä edes harrastaja?). Tekijöillä on ehkä ollut vähän outo käsitys tubetuksesta, kun siinäkin välineet ovat yleensä vähän enemmän kuin kädessä pidetty kännykkä. Itse en laittaisi Youtubeen tuollaista kännykkälaatua ellei sisältö ole jotenkin niin spontaanin ainutlaatuista, että se selittäisi miksi on käytetty kättä lähinnä olevaa välinettä.

Käyttäjän AOBrusi kuva
Antti Brusi

Ei noita hommia oikein tuntiliksalla voi laskea. Jos ottaa vastaavan kaltaisen projektin tehtäväkseen. No pitää vain varautua siihen, että aivot ovat käytössä sen toteuttamiseen, vaikka ajaisit mummolaan kyläilemään.

Tässä ko. tapauksessa aivot lienee heitetty narikkaan heti kun akku tai tallennustila on kännykästä loppunut.....

Käyttäjän mattiosaisa kuva
Matti Säisä

Kyllähän työmies on palkkansa ansainnut mutta aiheuttaisiko tässä tapauksessa porua palkan suuruus. Saattaa olle että ajatuskulku asiaa lähemmin ymmärtämättömällä menee jotenkin näin että 50 000 euroa on vähän enemmän kuin tavallisen duunarin vuosipalkka, kuinkahan pitkä aika on mennyt videosarjan tekoon, onkohan koohtuuullista jne.
No jos verrataan hyvän jääkiekkoilijan tai suositun pop artistin palkkioihin niin suolarahoistahan nyt puhutaan.

Käyttäjän HarriRautiainen kuva
Harri Rautiainen

jääkiekkoilijan tai suositun popartistin palkkioita ei makseta verovaroista.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset