*

PetraNyqvist Hemulointia näkinkengän kokoisella saarella.

Kaikki blogit puheenaiheesta Twitter

Heinän korsi suussa pohdittua

Tulin tiistaina kotiin Suomi-areenasta, Porista. Viime vuotinen ei siis toistunut, silloin olin koko viikon paikalla ja tilaisuuksia oli paljon. Syynä eritoten se, että TEM oli tuolloin yksi pääyhteistyökumppani.

Lisäksi oikeusministerin tehtävä lisäsi tapaamisten ja paneelikeskustelujen määrää. No, ei enää. Hyvä niin.

Päätin hyvissä ajoin, että en kasaa itselleni ylenmäärin velvoitteita Suomi-areenaan tänä vuonna ja siitä päätöksestä pidin kiinni. 

Objektiivisia journalisteja

Erään puolueen kannattajilla on tapana syyttää kovin monia journalisteja viileyden ja objektiivisuuden puutteesta, kenties jopa puolueensa hajoamisen perusteettomasta ennustamisesta.

Tänään iltapäivällä Twitterissä kaksi arvostettua toimittajaa suhtautui asioihin viileydellä, jonka luulisi kelpaavan Olli Immosellekin.

Janne Zareff twiittasi:

"Vaikka mm. Soini ja Halla-aho ovat asian vuosia kiistäneet, näyttää siltä, että Perussuomalaisissa on soinilainen ja halla-aholainen siipi."

Kalle Kinnunen kommentoi:

"Älä liioittele."

Yksityisyydestä ja medialukutaidosta somessa!

Voit vaalia ehdotonta yksityisyyttäsi ainoastaan pysymällä pois kokonaan sosiaalisesta mediasta. Internettiä voit käyttää ehkä vielä joissakin kirjastoissa maailmalla ilman sisäänkirjautumista, jolloin tietojasi ei voi yksilöidä.

Oikeasti ketään ei kiinnosta!

Aavetilillä on asiaa

Twitterin käyttäjät tuntevat ns. ”trollitili”-ilmiön, eli joukon aavemaisia tilejä jotka suoltavat yötä päivää tietynlaista propagandaa, valemedioiden artikkeleita, salaliittoteorioita, vihaa ja epäluuloa. Ilmiö vakiintui 2015 kun erilaiset Vaalit-nimiset trollitilit alkoivat tuutata muun muassa MV-lehden artikkeleita Twitteriin.

Koska tilit haluavat muokata mielipiteitä, tehdäänpä katsaus millaisia viestejä niiden takana piileksivät voimat haluavat lähettää vaalien korvalla.

Huomioita median suhteesta sosiaaliseen mediaan!

Yllättävän paljon yksittäisten kansalaisten tuottamaa mediasisältöä seurataan sosiaalisen median välityksellä. Ja varsin moni haluaa somessa itsekin osallistua kuten Facebookin ryhmäviestinnästä voisi päätellä. Ja vielä useampi haluaisi sanoa tajunnat räjäyttävän sanomansa julki mutta ei vaan uskalla. Ihmeen sopuisasti mediatalojen ja yksittäisten henkilöiden tuottama sisältö kohtaa varsinkin Facebookissa ja jossain määrin myös Twitterissä. Pitää ottaa huomioon, että harva osasi arvata tällaista kehitystä vielä 10 vuotta sitten ja nyt se on ihan tosiasia sosiaalisessa mediassa.

Sosiaalinen media haltuun Iisalmi!

Kaupungit ovat ottamassa ja osin ottaneetkin sosiaalista mediaa haltuun. Joensuun kaupunki on mielestäni hyvä esimerkki siitä, miten rennolla otteella tavoitetaan kuntalaisia ja saadaan viesti perille. Helsingin kaupungin eri liikelaitokset tiedottavat aktiivisesti muun muassa lumenaurauksesta. Ei Iisalmi suurkaupunkien tasolle pääse – eikä pidäkään. Aktiivinen sosiaalisessa mediassa tulisi kuitenkin olla.

Toisetkin twiittaavat...

Twitterissä pitää osata tiivistää ajatus 140 merkkiin. Toki sitä voi tukea linkillä vaikka kuinka pitkään artikkeliin. Presidentti Trumpilla näitä linkkejä ei juuri ole, eikä ajatuksiakaan, mutta twiittejä riittää.

Talousnobelisti Paul Krugman sen sijaan linkitti Twitteriin NYTimesin artikkelin:

https://www.nytimes.com/2017/01/23/us/politics/donald-trump-congress-dem...?

Erityisesti arvostan itse twiittiä, joka tuohon linkkiin johtaa:

"An American first: a president who was obviously mentally ill the moment he took office. Thanks, Comey."

Ydinviesti on viestinnässä tärkein asia!

Viestimme sosiaalisessa mediassa koko ajan, vaikka järkevintä olisi välillä pysähtyä ja miettiä omaa ydinviestiä, että mitä asiaa haluaa oikeasti painottaa viestinnässään. Toki viestinnässä painotus on vaikeaa, jos ottaa huomioon viestinnässä myös omat reagoinnit toisten julkaisuihin.

Mediatalot, toimittajat ja sosiaalinen media?

Internet luo medialle mahdollisuuksia!

 

Suomalaiset mediatalot ovat vähitellen sopeutumassa internet-aikakauteen. Moni toimittaja suhtautuu edelleen pitkin hampain sosiaalisen median käyttäjiin, mikä on tavallaan ymmärrettävää, kun ajattelee asiattoman viestinnän määrää eri sosiaalisen median foorumeilla. Toisaalta suurin osa toimittajista lienee myöntynyt ajatukselle, että kansalaiset käyttävät koko ajan yhä enemmän media-aikaa juuri sosiaalisen median välityksellä. 

 

Luotan Facebookin ja Twitterin syötteisiin!

Sosiaalisessa mediassa on niin paljon sisällöntuottajia, että sen takia on mahdotonta jäädä kiinni liikaa yksittäisiin sisällöntuottajiin, jos haluaa aidosti monipuolisen kuvan sosiaalisen median välityksellä.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset

Julkaise syötteitä